Wednesday, August 22, 2012

Puasa 6

Dianjurkan untuk berpuasa sunat 6 hari di bulan Syawal setelah mengerjakan sebulan puasa Ramadhan. Tersebut dalam hadis, orang yang seperti ini mendapat pahala puasa sepanjang tahun. Berikut beberapa tips berpuasa di bulan Syawal:

1. Bagi mereka yang ada tertinggal puasa di bulan Ramadhan tanpa disengajakan atas alasan uzur syarie, maka sunat menyegerakan qadha puasanya. Keutamaan baginya berpuasa qadha daripada berpuasa sunat.

2. Bagi yang sengaja meninggalkan puasa Ramadhannya tanpa ada apa-apa alasan uzur syarie, maka wajib padanya menyegerakan qadha puasa. Tidak boleh baginya puasa sunat melainkan setelah selesai qadha tersebut.

3. Untuk yang mengqadha puasa di bulan Syawal, berniat qadha di malam hari sebelum terbit fajar. Tidak perlu menggabungkan niat puasa sunat dan puasa qadha biarpun ada pendapat yang membolehkannya. Orang yang berpuasa qadha di dalam bulan Syawal, dikira telah menyelesaikan tuntutan berpuasa sunat di bulan Syawal.

4. Kepada yang mampu, maka dibolehkan untuk mereka menyambung puasa sunat di bulan Syawal, setelah disempurnakan hari-hari puasa qadhanya.

5. Digalakkan berpuasa sunat itu bermula pada hari ke-2 bulan Syawal, dengan berturut-turut sehingga hari ke-7 bagi mencukupkan 6 hari. Namun, bagi mereka yang disibukkan dengan menziarahi keluarga, teman dan sanak-saudara, tidak mengapa jika diselang-selikan harinya. Atau dilewatkan mula berpuasanya kerana keutamaan itu pada menyambung silaturrahim dan menggembirakan mereka.

Sekian.

(Artikel 8 Oktober 2007 ini diulang siar sebagai ingatan kita bersama, harap maklum)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.