2. Azan
3. Iqamat
4. Meluruskan dan merapatkan saf (bagi solat berjemaah)
5. Solat Fardhu Maghrib
6. Solat Sunat Selepas Maghrib (Ba’diyah) atau solat Isyak jamak taqdim bagi yang musafir
7. Didahului dengan berbuka yang ringan bagi yang berpuasa
Iaitu sebaik
selesai mengerjakan perihal no. 1 hingga 7, waktu Maghrib pun berakhir.
Maksudnya secukup waktu yang diberikan itu, selepas daripada itu tiada lagi
waktu Maghrib. Namun tidak bererti menandakan sudah masuk Isyak. Kerana Isyak
itu hanya masuk bila hilang cahaya atau mega merah di kaki langit. Jika dikaitkan dengan waktu di Malaysia
sekarang, jika masuk Maghrib 7.00 malam, maka selesai Maghrib itu ialah pada jam
7.20 malam. Dan bagi yang berpuasa itu pada jam 7.30 malam. Iaitu dalam
anggaran kiraan masa 20 minit sahaja bagi yang tidak berpuasa dan 30 minit sahaja
bagi yang berpuasa.
Persoalan:
Bagaimana pula
dengan pendapat dari Imam Syafie juga yang menyatakan waktu Maghrib berakhir
bila hilang cahaya mega merah di kaki langit, tanda masuknya waktu Isyak?
Ulamak membenarkan
kita berpegang pada pendapat lama Imam Syafie ini dan inilah yang menjadi
amalan kebanyakan daripada umat Islam yang bermazhab Syafie hari ini. Sedangkan
yang dibincangkan di atas adalah pendapat yang diperbaharui Imam Syafie di
akhir hayat beliau. Sebaiknya sebagai jalan keluar dan mengambil manfaat solat
di awal waktu, maka jika berkelapangan dan tiada keuzuran, maka sebaiknya
mengambil kita akan pendapat baru ini. Bersegera solat Maghrib di awal waktu,
iaitu dalam 20 minit pertama waktunya dan tidak melengah-lengahkan melebihi
daripada waktu tersebut. Sebaliknya jika ada keuzuran atau ada halangan yang
mendatang, maka berpeganglah pada pendapat lama ini yang membolehkan kita solat
Maghrib selagi tidak masuk waktu Isyak.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.