Thursday, March 29, 2007

Lima Perkara Fitrah

Rasulullah s.a.w. bersabda:
Lima perkara daripada fitrah: Berkhatan, mencukur bulu ari-ari, mencabut bulu ketiak, memotong kuku dan menggunting misai.
(Riwayat Bukhari & Muslim)

Syarah:
Adalah menjadi tuntutan atas diri sendiri menyelesaikan hal-hal yang berkaitan diri sendiri dan antaranya ialah seperti yang dimaklumi oleh hadis di atas.

Berkhatan itu hukumnya wajib atau sunat?
Telah jelas dimuktamadkan yang hukum berkhatan bagi laki-laki itu adalah wajib. Dilakukan sebelum balighnya. Bagi wanita, maka berbeza pendapat ulamak Mazhab Syafie. Ada menghukumkan wajib dan ada menghukumkan sunat. Kalau kita mengambil yang ia wajib - itulah yang seharusnya dilakukan sebagai ihtiyat (berhati-hati) dan keluar daripada khilaf - maka hendaklah dilakukan sebelum baligh juga. Jika anak lelaki itu, selepas balighnya meninggal sebelum sempat dia dikhatankan, maka tidaklah perlu dikhataninya. Apa yang perlu dilakukan dalam mandinya itu ialah wajib bersihkan kotoran yang ada di dalam kulup mayat. Jika tidak dapat membersihkan atau terhalang daripada membersihkan, maka mandinya tidak sempurna. Tidak perlu disembahyangi dia. Ada pendapat boleh boleh disembahyangkan selepas ditayamumkan. Bagi anak-anak lelaki yang belum berkhatan, dihukumi membawa najis di sebalik kulit kulupnya dan tidaklah dia dibawa dalam sembahyang jemaah sebaris safnya dengan jemaah lelaki lain. Kerana itu boleh membawa kepada putus saf dan menghilangkan pahala berjemaah. Lebih berat lagi jika anak yang tidak berkhatan ini dipangku atau didokong dalam sembahyang, nescaya batallah sembahyang kita.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.