Rasulullah s.a.w bersabda:
Jikalau tidak memberatkan umatku, nescaya aku perintahkan mereka untuk bersugi pada setiap kali hendak bersembahyang.
(Riwayat Bukhari & Muslim)
Jikalau tidak memberatkan umatku, nescaya aku perintahkan mereka untuk bersugi pada setiap kali hendak bersembahyang.
(Riwayat Bukhari & Muslim)
Syarah:
Ini adalah hadis, yang memberitahu kita betapa Rasulullah memberatkan kita untuk mengosok gigi atau bersugi pada tiap kali hendak mengerjakan sembahyang fardhu. Dan dihukumkan ia sunat muakkad. Pendapat lain mengatakan meliputi solat-solat sunat yang juga. Ada benarnya pendapat ini kerana dikuatkan oleh satu hadis yang lain, di mana Rasulullah menyebut: “2 rakaat sembahyang dengan gosok gigi lebih baik daripada 70 rakaat sembahyang tanpa gosok gigi”.
Bagaimana kaedahnya bersugi ini?
Ia dilakukan sebelum berwudhuk iaitu sebelum membaca bismillah sewaktu membasuh tangan. Sepertimana ada pada waktu ketikanya Rasulullah menuntut dilakukan sugi itu pada setiap kali hendak berwudhuk. Berbeza pendapat setengah yang lain, bahawa bersugi itu sewaktu berkumur-kumur selepas membasuh tangan. Dilakukan ia dengan menggunakan kayu sugi. Memadai juga dengan menggunakan berus gigi dan ubat gigi, sepertimana yang diamalkan oleh kebanyakan kita hari ini. Apa kata tidak terdapat berus gigi mahupun kayu sugi? Tidaklah ditinggalkan bersugi itu malah dicarinya kain sebagai ganti. Jika tidak ada kain sekalipun, maka jari-jari kita sebagai ganti. Dan jika ditinggalkan bersugi itu, maka satu kerugian buat kita.
Bersugi itu pada umumnya memberi faedah membersihkan kotoran pada gigi dan menyegarkan bau mulut. Jika ada sisa terlekat pada gigi dan tidak memadai menghilangkannya dengan berus gigi, maka dicungkil sisa-sisa tersebut dengan alat pencungkil. Tidaklah meninggalkan sisa itu sehingga dibawa di dalam sembahyang, dibimbangi tertelan sisa yang memungkinkan batal sembahyang.
Makruh bersugi sewaktu sedang berpuasa, fardhu atau sunat, bilamana dilakukan selepas gelincir matahari atau lebih tepat lagi tatkala masuknya waktu zohor. Namun, saya lebih suka agar orang yang berubah bau mulutnya selepas bangun tidur untuk bersugi, biarpun waktu sudah mendekati maghrib. Bagi orang yang berpuasa, ambillah kaedah ihtiyat (berhati-hati) dalam bersugi agar tidak batal puasa sewaktu berkumur-kumur. Jelasnya, tertelan air sewaktu berkumur-kumur membatalkan puasa seseorang jika dilakukannya secara berlebih-lebihan. Biarpun dianggap hal itu berlaku secara tidak sengaja.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.