Sunday, May 04, 2008

Syarat Wajib Solat: Berakal

Salah satu syarat wajib solat ialah berakal. Maksudnya tidak wajib solat bagi orang yang tidak berakal. Contoh hilang akal ialah seperti mabuk, gila, pitam dan pengsan. Tidur tidak termasuk dalam kategori hilang akal. Jika masuk waktu solat itu dia hilang akal, maka tidak wajib solat baginya hinggalah dia sembuh. Jika dia sembuh dalam waktu, maka baginya wajib solat itu. Jika tidak sembuh-sembuh hingga luput waktu, maka tidak wajib baginya solat untuk waktu tersebut dan tidak wajib qadha.

Namun, wajib atau tidak qadha tadi, bergantung pada keadaan berikut:
1. Tidak wajib qadha, jika hilang akal itu berlaku dengan sendirinya, tanpa diusahakan atau disengajakan seperti sakit atau gangguan sihir.
2. Wajib qadha jika hilang akal itu berlaku kerana diusahakan atau disengajakan oleh empunya diri seperti minum arak atau makan ubat yang diketahui kesannya sampingannya.

Seseorang yang bila masuk waktu tidak terus sembahyang tetapi menangguhkannya pada pertengahan atau akhir waktu, kemudian tiba-tiba berlaku hilang akal yang tidak disengajakan sebelum sempat dia menunaikan solat, maka hukum wajib solat pada waktu tersebut masih berlaku atasnya. Ini kerana dia dikira mempunyai cukup waktu untuk membolehkan dia bersembahyang pada waktu tersebut. Makanya, dia wajib qadha solat untuk waktu tersebut bila sembuh.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.