Saturday, July 21, 2007

Membersihkan Najis

Rasulullah s.a.w bersabda:
Dan tuangkan di atas air kencingnya sebaldi air.
(Riwayat Bukhari & Muslim)

Syarah:
Ini adalah dalil membersihkan najis mutawasitah atau najis pertengahan. Disyaratkan menggunakan air. Biarpun najis itu sudah kering, dan kita tahu tempat itu ada najis padanya, maka tetap digunakan air. Dan angin yang mengeringkan najis itu belum cukup menjadikan tempat itu suci. Dihukumkan tidak najis sehinggalah kita ketahui adanya najis pada tempat itu.

Lebih tepat lagi, menghilangkan najis itu dengan menghilang ain (zat) najis itu. Lain halnya jika sudah kering atau tidak terdapat ainnya. Kalau kencing, maka dikeringkan dengan angin atau digunakan kain kering. Selepas hilangnya ain, diambil air dan dijirus pada tempat najis tersebut, dan diambil kain lain untuk dikeringkan tempat itu. Buat beberapa kali, atau cukup 3 kali sehingga hilang warna, bau dan rasanya. Memadai sekali jika diyakini sudah suci. Jikapun tidak hilang warna, bau dan rasa tetapi sudah diusahakan sedaya upaya, dianggap sudah melakukan sebaiknya dalam hal ini.

Dikatakan oleh Rasulullah dengan sebaldi air, dan air itu hendaklah air mutlak. Sepertimana disebutkan sebelum ini, jika tidak memadai sebaldi air, maka diambil sebaldi air lagi, dan ukuran sebaldi itu adalah sebaldi kecil mengikut ukuran kebiasaan. Dikatakan air mutlak itu bermakna bukan air mustakmal iaitu air yang telah digunakan untuk tujuan bersuci yang fardhu. Atau air yang sudah berubah warna, bau dan rasanya biarpun diambil daripada takungan yang melebihi sukatan 2 kolah.

Ditunjukkan cara di atas bilamana najis tersebut terkena lantai. Jika terkena baju, maka cukup bahagian baju yang terkena najis dilalukan air mutlak dan diperah. Baju tersebut sudah dikira suci dan boleh dibawa dalam sembahyang.

Dikecualikan daripada kaedah di atas, kencing kanak-kanak lelaki yang berumur 2 tahun ke bawah yang tidak makan atau minum selain susu ibunya. Maka kencingnya itu termasuk dalam kategori najis mukhafafah atau najis ringan. Cara menghilang najis sebegini cukup dengan merenjis-renjiskan air mutlak kepada kesan kencingnya.

Dihukumkan sama cara menghilangkan najis itu pada pada lain-lain najis, seperti tahi dan bangkai. Adapun jika ianya kering dan boleh dihilangkan tanpa meninggalkan kesan, cukup dengan menyingkirkan najis itu.

210 comments:

  1. Assalamualaikum Ustaz, saya menggunakan baldi ukuran sedang, kurang dari 2 kulah, di kamar mandi untuk keperluan menampung air dari kran air, untuk mandi dan sebagainya. Kalo saya berwudu atau mandi wajib, maka percikan air wudhu akan masuk ke baldi tadi. Apakah air dalam baldi tadi semuanya jadi air mustakmal? Dan apakah air itu bisa digunakan untuk istinja? jazakallhu khair ustad atas jawabannya

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.saya nak tanya,kalau kita terpijak pada tempat yang bernajis yang sudah hilang zat,warna dan sifatnya bernajis je tidak kaki kita yang terpijak tu?

    ReplyDelete
  3. Sdr Abidawud, air yang digunakan utk basuhan wajib seperti mandi wajib dan wudhuk maka ia jadi mustakmal. Mustakmal itu jika dikumpulkan dan menjadi 2 kolah akan bertukar menjadi mutlak. Makanya kurang 2 kolah itu masih mustakmal. Tidak boleh digunakan untuk beristinjak. Hanya boleh digunakan untuk tujuan umum sahaja.

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam An-Nisa:

    Menjawab soalan, tidak bernajis kerana tempatnya sudah hilang zat, warna dan sifat bernajis. Yang dikatakan najis hukmi itu ialah bila ain najis sudah hilang tetapi dihilangkan dengan cara yang tidak syariat, makanya sifat bernajis masih ada.

    ReplyDelete
  5. Salam, saya ingin bertanya adik saya terkencing dlm kereta dan membasahi kerusi kereta, saya telah mengalirkan air diatas kerusi kereta dan mengelapnya sebanyak 3kali tetapi bau hancing masih ada. Adakah itu sudah dikira suci?ataupun apa yang perlu di buat untuk menyucikannya

    ReplyDelete
  6. Salam.
    Adapun kerusi kerea itu memanglah sesuatu yang sukar untuk disucikan. Dalam kaedah fekah, bila sesuatu itu sukar, maka ia jadi mudah. Atau bila sesuatu itu sempit, ia jadi lapang. Maksudnya kita sucikanlah ia sebaik mungkin dan yang termampu, dan selebihnya itu kita serahkan pada Tuhan. Kerana ia sesuatu yang sukar dilaksanakan, merujuk kepada kerusi kereta itu.

    Tambahan pula, tidak ada apa tuntutan pada kerusi kereta itu dalam bersucinya. Kecuali ia sudah bersih tadi. Kerana kita bukanlah hendak mengerjakan solat di atas kerusi kereta itu. Ia sudah kering, dan jikapun bernajis, hanya najis pada hukumnya kerana kesannya sudah tiada.

    Seperkara yang ingin diberitahu di sini, cara menghilangkan najis untuk ia jadi suci bukanlah dengan mengelap kecuali meratakan air pada tempat yang bernajis setelah dihilangkan ainnya. Maka jadilah ia suci.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum.. msti satu baldi ke? klau skadar mncukupi? klau air kncing sikit takkan nk guna smpi satu bldi? tk

    ReplyDelete
  8. Waalaikumussalam

    Satu baldi itu dikira penyataan umum. Gunalah sekadarnya berpandukan pada kaedah di atas.

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum, sy nak tanya, contohnya kita cuci pakaian yg tkena air kencing guna mesin (dlu tak tau tak boleh) soalannya, mesin basuh tu bernajis tak skarang ni ?

    lagi satu,saya ni jenis kuat berpeluh trutamanya pd bahagian paha dan sy mmpunyai pnyakit kncing tak lawas.. apabila sy duduk di surau sekolah ,sy rasa punggung sy basah.. sy was2 sama ada kencing sy tkna atau tak pda lntai tu atau cuma peluh saja (atau langsung tak kene lantai).. msalahnya kawasan yg saya duduk tu mmg sy dah lupa.. sy tak nak solat org sy tak sah sbb sy.. tk

    ReplyDelete
  10. Mesin basuh itu tidak bernajis. Perumpamaannya ialah jika ada gelas yang kotor di dalamnya. Maka bila kita masukkan sedikit air ke dalam gelas dan kocak2kan gelas tersebut, jadilah gelas tersebut bersih.

    jika sudah lupa, maka dimaafkan. Biasanya orang yang kencing tak lawas memang dituntut untuk memakai pampers atau mengikat kain sebagai alas kepada bahagian kemaluannya. Kemudian digalakkan sebelum keluar bilik air, memercikkan air pada kain atau seluarnya khusus di bahagian kemaluan tersebut.

    ReplyDelete
  11. assalam. keluarga sy ade guna pencuci dan fabric softener. (xde logo halal) tak tau knp tiba2 sy rasa ragu2. sy bairkn sje sbun tu, tpi kadang2 tersentuh juga kt muncungnya. wajibkah saya samak ? bila google takde pulak jwpnnye. tq. May Allah bless you

    ReplyDelete
  12. Tidak wajib.. kerana belum ada tanda jelas atau yakin yang dia itu tidak halal. Lebih-lebih lagi ia hanyalah fabric softener yang kandungannya yang berbagai dan tak semestinya daripada yg tidak halal. Biarpun tidak ada logo halal, tidak semestinya ia tidak halal tetapi baiklah juga jika kita lebih berhati-hati. Jika sudah ragu jg, maka dgn tidak menggunakannya sudah cukuplah seperti itu. Dalam hadis, ada disebut: Tinggalkan perkara yang meragukanmu kepada yang tidak meragukan.

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum, ustaz. nak tanya bagaimana cara membersihkan lantai di kawasan besar di mana banyak najis berselerak (I.e tahi cicak, darah, kencing menjijis etc). Bagaimana kalau menggunakan mop? Adakah perlu mencurahkan air ke seluruh kawasan?
    Tq ustaz.

    ReplyDelete
  14. Waalaikumussalam

    Caranya ialah dengan menghilankan ain (kesan) najis itu dahulu. Kemudian, bila sudah hilang ainnya, barulah dijirus dengan air mutlak akan tempat najis itu. Sebaiknya ditunggu sehingga kering dahulu sebelum dijirus. Maka dijirus hingga hilang kesan, bau dan warnanya. Perlu diingat, yang hendak disucikan itu hanya dikawasan yang bernajis sahaja. Tidaklah meliputi semua kawasan. Selepas dijirus, maka boleh dibilas dengan mop atau menggunakan kain atau sponge. Dicadangkan untuk lebih detail dan praktikal, ikutilah kelas pengajian fekah ibadah yang ada menceritakan hal sebegini. Atau adakan pertemuan dengan ustaz secara berdepan.

    Sekian.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum wbt Ustaz & semuanya:)>

    ?????? ????? ?????????? ?????????

    Ya Ustaz. Mohon pencerahannya ya. InsyaAllah:)>

    Assalalamualaikum....saya ada kemusykilan sedikit berkenaan dengan najis hukmi.

    seperti apa yang diajar kepada saya selama ini najis pertengahan terbahagi kepada dua iaitu najis ainiyah dan najis hukmiyah(hilang sifat namun belum disucikan mengikut hukum syarak).

    #soalan saya apabila kita menyentuh kawasan najis hukmiyah dalam keadaan tangan kita basah,dan selepas itu,kita menyentuh pula telefon(contoh). adakah telefon tersebut dihukumkan najis?

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum wbt Ustaz & semuanya:)>

    ?????? ????? ?????????? ?????????

    Ya Ustaz. Mohon pencerahannya ya. InsyaAllah:)>

    Assalalamualaikum....saya ada kemusykilan sedikit berkenaan dengan najis hukmi.

    seperti apa yang diajar kepada saya selama ini najis pertengahan terbahagi kepada dua iaitu najis ainiyah dan najis hukmiyah(hilang sifat namun belum disucikan mengikut hukum syarak).

    #soalan saya apabila kita menyentuh kawasan najis hukmiyah dalam keadaan tangan kita basah,dan selepas itu,kita menyentuh pula telefon(contoh). adakah telefon tersebut dihukumkan najis?

    ReplyDelete
  18. Terima kasih kerana bertanya. Benar, bila tangan atau kaki yang basah bersentuhan dengan kawasan yang ada najis samada hukmi atau aini, maka bernajislah jadinya tangan atau kaki tersebut.

    ReplyDelete
  19. As salam ustaz..sy nk tanya jika kita bersihkan air kencing org dewasa..kita tak curahkan air tp kita renjiskan air ke kawasan situ da lap dgn tisu sbb sedikit sahaja air kencing di lantai itu..kemudian kita mop dengan sabun n air biasa sebanyak 3 kali..adakah sah??

    ReplyDelete
  20. Salam Sobiha Aqilah..
    Tdk cukup dengan merenjiskan kerana merenjiskan itu adalah cara membersihkan najis mukhafafah. Bagi air kencing orang dewasa, kena dicurahkan air tersebut ke kawasan najis, tp dgn terlebih dahulu dihilangkan ain (kesan) najis itu. Air yg digunakan mestilah air mutlak,dan bukan air bercampur sabun. Oleh krn najis itu sedikit, rasanya tdk perlu sabun sbb tdk mendatangkan bau. Jkpun mendatangkan bau, dicuci lagi dengan sabun dan alirkan air mengalir sehingga hilang sabunnya. Dan janganlah hilang najis itu kerana air sabun. Tapi mestilah hilang kerana air mutlak.

    ReplyDelete
  21. Salam ustaz. Saya membasuh najis hukmi (sofa kulit terkena seluar kanak-kanak lembab/sejuk disebabkan pampers penuh)dengan cara ini. Curahkan secawan air mutlak kemudian ambil kain dan lap air tadi sehingga kering. Adakah memadai atau adakah saya telah menyebarkan najis tersebut ke seluruh kawasan yang dilap pula? Adakah sofa itu masih bernajis? T.kasih.

    ReplyDelete
  22. Najis hukmi bererti ain atau kesan najis itu sudah tidak ada lagi. Ikut kaedah fekahnya, najis hukmi cukup dengan satu jirusan air maka terangkatlah najis tersebut. Berdasarkan maklumat cik puan Anis berikan itu, maka dirasakan sudah memadai utk menghilangkan najis tersebut.

    ReplyDelete
  23. as salam ustaz.. seluar anak saya yg terkena air kencingnya telah saya cuci dgn sedikit sabun dan bilas dgn air mutlak (air paip mengalir).. kemudian saya masukkan seluar tersebut ke dlm mesin basuh bersama pakain lain (tidak bernajis) utk dicuci.. kononnya dua kali cuci lebih bersih dan lebih wangi.. tp bila saya sidai pakaian tersebut saya dapati seluar td masih berbau hancing.. soalan saya 1. apakah status hukum pakain yg lain itu? perlukah saya bilas semula? 2. bagaimana pula dgn mesin basuh dan tempat sidaian? perlukah saya cuci semua itu? diharap ustaz dpt menjawab kemusykilan saya.. tq..

    ReplyDelete
  24. Salam.
    Antara syarat menghilangkan najis itu adalah menghilangkan warna, bau dan rasanya. Apa yg saya lihat, puan sudah melakukan sebaik mungkin utk memastikan tiada najis lg pada seluar itu termsk pd bau, warna dan rasa. Jdnya, sepatutnya sdh tdk ada masalah utk dihukumkan najis pd seluar itu. Apa yg seleps itu adalah luar drp kemampuan kita. Yg pastinya tdk ada lg ain (kesan) najis pd seluar itu. Namun, utk menghilangkan keraguan, sebaiknya pd seluar itu dibasuh sekali lg pd air mengalir, dn jika masih tdk menghilangkan baunya maka itu dimaafkan.

    ReplyDelete
  25. Salam,

    saya runsing dengan najis hukmi ni macam nak gila jadinya.semalam saya dah basuh lantai bilik tidur..tapi separuh jalan sebab letih..takde ke kemaafan dalm hal ni? lagipun najis hukmi dah lama..saya hari piir camna nak asuh satu rumah ni

    ReplyDelete
  26. Salam En Adnan,

    InsyaAllah Islam itu mudah tapi bukan untuk dimudah-mudahkan. Apapun dalam kes tersebut, perlu maklumat lanjut lg, apakah benar yakin ada najis hukmi atau sekadar andaian sahaja? Sebab syariat ini dihukumkan kepada hukum zahir sahaja.

    ReplyDelete
  27. sikit muntah anak dan sikit air kencing saya cuma mop biasa je..mmg dah takde kesan dan dah lama.ada ustaz kata abaikan sbb masyaqqah tajibutsair dan ada kata basuh jugak..mana satu nak ikut?

    ReplyDelete
  28. En Adnan..
    Atas apa yang dikatakan trsbt, maka jelas ianya adalah najis spt yang difahami oleh saudara. Krn muntah itu najis bila ianya drp perut. Jg air kencing kanak2 itu boleh jd najis pertengahan, boleh jd najis ringan. Apapun kita anggapkan semua itu sbg mutawasitah atau pertengahan. Jdnya, ada pdpt boleh dihukumi sbg umumul balwa krn sdh merata dn tdk dpt dibendung lg. Atas alasan dulunya tdk mengetahui, dn kini baru mengetahui. Atau dihukumi sbg najis hukmi, maka tdk zahir atau jelas ianya telah merata, maka dibasuh dgn sekali jirusan di tempat najis tersebut. Atau yg lebih berat utk diamalkan ialah dihukumkan semuanya bernajis atas ketidakpastian tempat dan diusahakan utk basuh semuanya. Selebihnya kita serah pd Tuhan, moga diampunkan kita dan diterima ibadah kita. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  29. jadi kene basuh semua lantai la ye ustaz?kalau saya jirus air dan biar kan kering guna kipas boleh tak?saya dah cuba guna kain agak susah dan kene guna kain yang banyak

    ReplyDelete
  30. termenung pikir camna nak buat..kdg2 jadi gaduh suami isteri sbb saya asyik was2 je akibat hal ni .takde ke kelonggoran dalam hal ni lgpn hal mcm ni ianya ada khilaf tak boleh ke ikut mazhab lain dalam hal ni..ya Allah mudahkan la ya Allah

    ReplyDelete
  31. Jk diperhatikan drp jawaban saya sbl ini, maka sdh ada 3 pilihan yg saudara boleh mengambil salah satunya. Moga-moga dipandu oleh Tuhan dalam selesaikan hal2 sebegini.

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. Salam ustaz..nk tanye..beberapa mggu lepas..sink di rumah saya tersumbat..jadi air melimpah keluar ikut paip bawah sink tu..sink tu guna untuk basuh mcm2 la termasuk kerja2 dapur..basuh daging,ayam, ikan dn sbgainya..saya rasa air tu bernajis la.. Jadi, saya basuh tmpat tu dengan jirus banyak baldi air sambil tolak dengan lidi supaya air tu mengalir keluar rumah..saya jugak simbah tmpat tu dgn banyak air lps tu dan air tu mengalir sendiri keluar rumah..dah hilang bau, warna dan rasa..saya yakin suci la..kemudian saya tolak air yg yakin suci yg tiggal sikit2 atas lantai dgn lidi keluar rumah supaya tmpat tu mudah kering la..jadi, sudah dikira suci ke mcm ni? ---nfs_poknik94@yahoo.com

    ReplyDelete
  34. Salam ustaz. Saya ada terpijak tahi yang sudah kering tetapi tidak pasti sama ada ia najis anjing atau kucing lalu saya membasuhnya dengan air. Saya bimbang jika ada tahi yang terlekat pada kasut saya dan apabila membasuhnya tahi tersebut menjadi basah. Perlukah saya samak kasut itu atau membasuhnya begitu saja kerana saya tidak pasti?

    ReplyDelete
  35. Kes sy sama dgn en adnan. Utk memudhkan urusan solat, sy n famili pkai selipar bersih lps amik wudhu..trs ke sejadah. Atau lap kaki smpai kering kt alas kaki toilet..atau hmpar kain ke sejadah..byk cara.. asal kaki basah xpijak lantai scr direct. Dulu sggup basuh lantai bilik, dapur. tp skrg dh ada anak n kerja2 ln menyebabkan waktu n tenaga terhad. Anggap ujian drpd Allah..redhalah..insyaAllah mnjadi kifarah dosa

    ReplyDelete
  36. Salam ustaz. Sy tau stoking tu terkena air kencing. Tp ia dh kering. Sy lupa nk asingkan stoking tersebut drpd pakaian len yg hndk dibasuh dgn mesin. Selepas beberapa jam sy pergi basuh kesemua bju tersebut. Sy tak ingt langsung pasal stoking tu. Bila siap dbasuh adek sy yg jemur. Bila dh petang sy pergi angkat semua bju tu dn ketika sy nk angkat stoking bru lh sy teringat pasal terkena air kencing tu. Jadinye ustaz adakah ia dimaafkan? Bagaimana dgn smua bju tadi adkh perlu dbasuh semula?

    ReplyDelete
  37. Bg soalan yg ditanya Awal nie:
    Apabila diteliti drp kaedah pembersihan itu, maka tiada diragui akan kesuciannya. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  38. Soalan:
    Saya ada terpijak tahi yang sudah kering tetapi tidak pasti sama ada ia najis anjing atau kucing lalu saya membasuhnya dengan air. Saya bimbang jika ada tahi yang terlekat pada kasut saya dan apabila membasuhnya tahi tersebut menjadi basah. Perlukah saya samak kasut itu atau membasuhnya begitu saja kerana saya tidak pasti?

    Jawapan:
    Kerana ketidakpastian itu, untuk menghilangkan daripada terus2an ragu, maka sebaiknya disamak sahaja tapak kasut itu.

    ReplyDelete
  39. Soalan:
    Sy tau stoking tu terkena air kencing. Tp ia dh kering. Sy lupa nk asingkan stoking tersebut drpd pakaian len yg hndk dibasuh dgn mesin. Selepas beberapa jam sy pergi basuh kesemua bju tersebut. Sy tak ingt langsung pasal stoking tu. Bila siap dbasuh adek sy yg jemur. Bila dh petang sy pergi angkat semua bju tu dn ketika sy nk angkat stoking bru lh sy teringat pasal terkena air kencing tu. Jadinye ustaz adakah ia dimaafkan? Bagaimana dgn smua bju tadi adkh perlu dbasuh semula?

    Jawapan:
    Sebaiknya stokin itu diasingkan dahulu, dijirus air berkali2 pada tempat najis utk disucikannya. Kemudian barulah dimasukkan ke dalam mesin basuh bersama2 basuhan lain. Namun, utk kes trsbt, ambillah satu pendapat daripada para ulamak, yg mengatakan membasuh dalam mesin basuh itu sudah cukup bagi menghilangkan najis yg ada pada pakaian.

    ReplyDelete
  40. Owh..terima kasih ust untuk jawapannya...saya ada beberapa lagi soalan..di harapkan ust dpt mnjawabnya..
    1) soalan saya ini sama mcm dgn kes En. Adnan rasanya yg ust jawab seperti ini "En Adnan..
    Atas apa yang dikatakan trsbt, maka jelas ianya adalah najis spt yang difahami oleh saudara. Krn muntah itu najis bila ianya drp perut. Jg air kencing kanak2 itu boleh jd najis pertengahan, boleh jd najis ringan. Apapun kita anggapkan semua itu sbg mutawasitah atau pertengahan. Jdnya, ada pdpt boleh dihukumi sbg umumul balwa krn sdh merata dn tdk dpt dibendung lg. Atas alasan dulunya tdk mengetahui, dn kini baru mengetahui. Atau dihukumi sbg najis hukmi, maka tdk zahir atau jelas ianya telah merata, maka dibasuh dgn sekali jirusan di tempat najis tersebut. Atau yg lebih berat utk diamalkan ialah dihukumkan semuanya bernajis atas ketidakpastian tempat dan diusahakan utk basuh semuanya. Selebihnya kita serah pd Tuhan, moga diampunkan kita dan diterima ibadah kita. Wallahua'lam."
    Situasi saya ialah, kira2 beberapa mggu lalu slps saya basuh bhgian dapur saya yg sink tersumbat tu(soalan saya diatas), ada air yg bersih bertakung di hadapan bilik air..slps itu saya ada terpijak sesuatu yg halus. Berat sangkaan saya ia najis tikus. Ia melekat pada kaki saya dn kemudian saya pijak air yg bertakung tu dgn kaki tersebut. Sangkaan saya ia dimaafkan kerana air tersebut tak berubah bau, warna dn rasa..jadi saya tidak ambil tindakan apa2..air tu ada beberapa kali saya pijak slpas itu dn pergi ke kwsn rumah yg lain.. Selepas itu saya tinggalkn rumah dn ke universiti. Kemudian, saya tnye ust berkenaan hal ni, dn baru tahu atau teringat bhwa air tu mnjadi najis. Mungkin sebelum tu saya dh tau berkenaan air yg tidak lebih dpd 2 kolah yg jatuh najis kedalamnya, cuma saya tdk pasti atau saya khuatir saya tidak ingin mnyusahkn diri, jdi mnganggapnya di maafkn..tapi, seingat saya, berat sangkaan saya bhwa ia di maafkn..adakah saya berdosa dlm hal ni ust? Kemudian saya khuatir air itu trus dipijak oleh ahli keluarga dn mnyebabkn najis tu merebak ke seluruh rumah.kemudian saya tanya ibu saya mcm mne dia buat dgn air tu..dia ckp dia lap air tu dn letak als kaki atasnya..ibu saya tidak tahu ia bernajis masa tu..kira2 seminggu lps tu saya balik dn buat seperti salah satu kaedah yg ust beri kpd en. Adnan iaitu saya menganggap ia hukmi sbb sudah tiada kesan, kemudian jirus air dan lap dengan kain di tempat saya yakin air tu brtakung dn menganggap klau ada yg merebak kedalam rumah sbg umumul balwa krn tidak tahu dimana..adakah betul cara saya ni ust? Ataupun bgaimana caranya sebenar?

    ReplyDelete
  41. Soalan seterusnya:
    2) di universiti saya, ada laluan di tepi jalan..di laluan tu ada satu tompokan tahi2 burung. Timpokan tu besar la jugak..tapi sudah lama..ia masih ada kesan..satu hari, hari hujan..dan saya jalan di atas kwsn tahi burung tu..saya khuatir air hujan yg terpercik daripada kwsn tu terkena hujung kaki seluar saya..tetapi ia tiada kesan mgkin kerana air hujan..adakah seluar saya akn bernajis ust atau dimaafkn? Kemudian saya masuk kedalam kereta..hujung seluar saya tu ada tersentuh sedikit dinding dalam kereta..dinding tu akn bernajis ke ust? Kalau bernajis, bagaimana caranya saya nk basuh dinding dlm kereta tu sbb tiada kesan disitu? Wajib ke saya basuh seluar dan dinding dlm kereta saya tu ust?
    3)bagaimana cara nk basuh pakaian bernajis pakai tgn? Klau sudah tiada bau, warna dn rasa, bagaimana basuhnya? Adakah air yg terpercik bila kita jirus air ke pakaian tu( bukn air yg mngalir dpd pakaian tu) dn mngenai kita dikira najis? Air yg mngalir dpd pakaian tu masa membasuhnya atau membilasnya adakah akan menajiskn tmpat tu?
    3)skrg saya mngalami was2 bab najis ni ust, bagaimana cara nak atasi mslh ni?
    4)baru2 ni saya baru tahu tntg hukum apabila kita pakai seluar ada kesan mazi dn kita berpeluh ,mazi tu akn melekat di badan kita dn mnjadi mutannajis..btol kn ust?,.lama dulu dlm tahun lps dn awal thun ni mungkin, saya ada pakai seluar yg terkena mazi utk bersukan..tentulah saya berpeluh masa tu..peluh saya hampir satu seluar, seluar tu akan jadi najis keseluruhannya ke dn badan saya jadi mutannajis? Slpas bersukan tu, saya ada duduk la dlm bilik hostel , adakh akn menajiskn tmpat tu..saya pun sudah tidak ingat saya duduk kt mane? Jadi xtahu nk buat mcm mna ust? Dimaafkn ke sbb sudah lupa? Satu hal lagi, saya khuatir ia berlaku semester lepas, dn saya sudah tidak duduk di bilik lama dn klau berlaku semestr ni, saya tak ingat kt mne saya duduk.. Bnda ni sudah lama berlaku dn saya sudah x ingat..bagaimana ye ust? Kemudian, se ingat saya, slpas badan saya kering, baru lah saya tukar kain tuala atau pakaian lain..saya khuatir badan saya sebenarnya belum kering, dn akan merebak najis ke tuala dn pakaian2 lain sbb saya guna tuala tu utk mandi..bagaimana saya nk selesaikn masalah ni ust? Perlu basuh semua baju dn pakaian ke, apa saya nk pakai nnti? Bagaimana dgn tmpat lain yg saya duduk dgn keadaan basah selepas mndi dn guna tuala tu? Ini seperti mnyusahkn tak ye ust sbb tidak ada kesan yg zahir? Atau ia masalah2 yg timbul hasil dpd was2 yg saya alami ni ust? Hrp dpt tolong saya..maaf terlalu pnjang.. Semoga ust dirahmati dgn pertolongan ust dn diberi petunjuk dalam ilmu agama ini..

    ReplyDelete
  42. saya secara tidak sengaja membasuh pakaian yang terkena darah kedalam washing machine , adakah semua pakaian didalam wahing machine itu dikira bernajis? dan perlukah saya membasuh washing machine itu? bagaimana dengan hanger hanger serta tempat sidaian? perlukah saya membasuhnya? mohon penjelasan. terima kasih.

    ReplyDelete
  43. Salam ustaz sy nk btnye,bgaimana membersihkn baju n sluar yg terkena air kencing budak llki yg bumur 5 thn??

    ReplyDelete
  44. Jawapan kpd soalan Nor Syifaa:

    Anda secara tidak sengaja membasuh pakaian yang terkena darah kedalam washing machine , adakah semua pakaian didalam washing machine itu dikira bernajis?

    Di sini ada dua kaedah selesaikannya:
    Pertama; jika anda mengatakan ia najis, maka najislah keseluruhan pakaian tersebut, dan hendaklah dibasuh semula. Mengambil pendapat kaedah mensucikan najis pada pakaian terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam washing machine. Kerana washing machine itu sendiri tidak menepati kaedah mensucikan najis.

    Kedua;walaupun ia najis, ada pendapat mengatakan mesin basuh itu sendiri sudah dikira menepati membasuh dan mensucikan mengikut syariat. Maksudnya sekaligus ia dapat mensucikan najis biarpun tanpa terlebih dahulu menghilangkannya.

    Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  45. Jawapan kpd Aisyah Hamdi:

    Anda bertanya bgaimana membersihkn baju n seluar yg terkena air kencing budak lelaki yg berumur 5 thn??

    Air kencing itu bukan najis yang dimaafkan, kerana najis kencing pada budak lelaki tersebut termasuk dalam najis pertengahan (mutawassitah). Makanya dibilas dengan air beberapa kali sehingga hilang warna, bau dan rasanya. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  46. Assalammualaikum ustaz.Saya ingin bertanya,saya terpijak najis anjing yang masih baharu dan saya hanya membasuh menggunakan air mutlak.Perkara itu terjadi pada 3 tahun yang lepas.Adakah solat saya sah sehingga sekarang ataupun saya masih perlu membasuh tempat yang terkena najis itu dengan air mutlak dan air yang bercampur tanah?

    ReplyDelete
  47. Assalammualaikum ustaz.Saya ingin bertanya,saya terpijak najis anjing yang masih baharu dan saya hanya membasuh menggunakan air mutlak.Perkara itu terjadi pada 3 tahun yang lepas.Adakah solat saya sah sehingga sekarang ataupun saya masih perlu membasuh tempat yang terkena najis itu dengan air mutlak dan air yang bercampur tanah?

    ReplyDelete
  48. Waalaikumussalam kpd sdr azwandy.

    Memandang ianya telah berlaku lama maka kita ambillah pendapat sedemikian: Jika benar najis telah menyentuh kaki, maka kaki itu bernajis. Soal menyucikannya, bersandarlah pada satu pendapat dari Mazhab Syafie spt imam nawawi yg mengatakan cukup menyucikannya dgn air mutlak sahaja (kecuali bekas jilatan anjing). Atau mengambil taklid kpd mazhab maliki yang mengatakan ianya tidak termsk najis berat. Namun jk masih was-was, bolehlah dibasuh dgn 7 kali basuhan air termasuk satu dengan air bercampur tanah.

    Skrg dn yg akan datang, tetaplah berpegang pada pendapat kuat mazhab syafie yg mengatakan semuanya daripada bekas anjing itu adalah najis mughalazah yang memerlukan kpd 7 basuhan air termasuk satu bercampur air tanah. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  49. assalam ustaz..jika kita tidak pasti bahawa sesuatu itu najis adakah kita perlu menyertu atau menyamak tangan kita jika tersentuh benda tersebut..??sebab ada pedapat mengatakan kalau kita tak tahu benda itu apa maka tidak berlaku hukum najis..dan hukum najis tidak boleh dijatuhkan jika kita was-was..betul ke ustaz..??dalam masalah saya ni,perlu ke saya sertu tangan saya jika saya tidak tahu benda yang saya terpegang tu apa..mohon penjelasan ustaz sebab was-was saya ni menganggu kehidupan harian saya..sebab saya betul-betul tak tahu dan tak pasti benda yang saya pegang itu apa sama ada habuk atau kotoran di jalan tu atau najis yang dah kering dari kucing ke anjing ke..

    ReplyDelete
  50. assalamualaikum ustaz,ramadhan kareem..Saya ade keraguan sdikit apabila menggunakan tandas cangkung..apabila basuh ketika berhadas besar,ade percikan air halus mengenai belakang saya dari air mangkuk tandas..adakah ia najis yang dimaafkan? apa yg saya lakukan ialah saya alirkan paip air ke bahagian belakang badan saya yg terkena percikan namun air basuhan di belakang itu memercik kena lantai dan mengenai seluar..adakah air basuhan itu sudah dikira suci?mohon pencerahan kerana ia merumitkan solat saya..jazakallah

    ReplyDelete
  51. kpd Anonymous

    Utk mengetahui sesuatu itu najis maka kita berpegang kpd hukum zahir. Ataupun hukum asal sesuatu tempat itu adalah suci, melainkan datang najis padanya. Maka, tidak perlu diwas-waskan lagi melainkan kita yakin memang datang najis padanya.

    ReplyDelete
  52. kpd sdr aeman,

    Sebaiknya pd tandas cangkung itu, kita beristinjak pd lantai, jk sampai paip air utk alir air padanya. In utk mengelakkan drp was-was atas percikan air tersebut. Krn percikan air yg bernajis akn tetap najis jk ia mengena badan kita. Kecuali kita yakin bhw percikan air itu tdk bernajis.

    ReplyDelete
  53. jadi ustaz kalau saya tak sertu pun bolehkan..??sebab saya tak pasti benda tu apa..sebab saya memang ada was was kat benda yang warna coklat dan seakan akan najis walaupun taktahu itu najis ke tidak..sampai sometimes takut nak keluar rumah..semua yang warna coklat saya anggap tu najis anjing..tertekan saya kadang-kadang..mohon ustaz bantu saya..

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum.ustaz kadang kadang selepas buang air kecil tidak lama selepas itu saya meraakan seperti air kencing keluar sedikit..bila sy periksa kadang ada kadng takde.itu memyebabkan sy was was setiap kali berlaku perkara sebegitu dan saya tiada ms hendak periksa jika suar sy terkena najis atau tidak..perlu ke membasuh seluar dengan baju2 sekali dan bagaiman hendak menghilangkan rasa was was dlm diri.sy jadi keliru adakah seluar sy terkena air kencing atau tidak

    ReplyDelete
  55. Waalaikumussalam

    Anda hanya perlu bertindak menyucikan jika jelas pada zahirnya ada kesan kencing pada pakaian. Setakat merasa atau agak-agak belum lagi boleh dijadikan hukum. Jadi utk mengelak daripada was-was, ada ulamak mencdgkan supaya tidak dilayan was-was itu, baca surah an-nas dan selepas buang air itu dipercikkan sdkt air pada bhg seluar tersebut. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  56. Assalammualaikum , soalan saya, saya ada terpegang jenis tali yg saya ragu mungkin diperbuat dari bulu khinzir, selepas itu, saya sertu tgn saya, adakah saya perlu sertu, benda2 lain yang saya pegang sebelum tangan saya disertu.

    ReplyDelete
  57. Salam ustaz..ketika saya sedang mandi tiba-tiba saya terasa seperti terkeluar air kencing..saya tidak pasti air percikan itu masuk kedalam bekas air untuk saya mandi.saya tidak membuang air dalam bekas itu kerana ragu-ragu betul atau tidak air kencing yang kelaur atau tidak.

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum..soalan saya jika saya mandi mengunakan bekas air yang terkena titisan air kencing adakah satu badan saya dan tuala sy dikira najis??? Jika sy memegang sesuatu barang selepas itu adakah barang itu dikira najis?? Terima kasih

    ReplyDelete
  59. salam ustaz..sy aeman jr..soklan sy..tuala sy terkena najis.then basuh pkai mesin basuh auto.then jemur kering.then pkai buat lap badan lps mndi.then sy solat..sah ke x tu ustaz?

    ReplyDelete
  60. Kepada saudara/i yang bertanya,

    Masalah najis itu mestilah diyakini ianya najis pada zahirnya. Jika sekadar belum pasti samada bernajis atau tidak, dan tidak jelas pada zahirnya ada najis, maka hihukumi suci.

    Kemudian, hukum asas pada najis adalah air yang kurang daripada 2 kolah, bilamana termasuk najis, maka semuanya itu dikira mutannajis tidak kira samada air itu berubah atau tidak.

    Tentang mesin basuh, dalam hadis Rasulullah ada menyebut, tinggalkanlah perkara yang meragukanmu kepada perkara yang tidak meragukanmu. Jadi di sini ulamak berpendapat, bahawa kaedah terbaik untuk menggunakan mesin basuh, ialah mensucikan dahulu najis pada pakaian, sebelum dimasukkan ke dalam mesin basuh. Namun, jika hendakkan pendapat lain, bolehlah membaca pendapat saya dalam ruangan komen2 di atas.

    Sekian.

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum ustaz..jika air itu sudah menjadi mutannajis dah kita mengunakan air itu untuk mandi ada kah kita kita perlu bersihkan tubuh kita sahaja atau semua benda yang kita pegang atau tempat yang kita lalu?? Sekian

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum ustaz...saya ingin bertanya, jika anak sy berumur 6tahun terkencing dalam seluar sewaktu tidur, yang saya tak pasti jika kencing dia kena pada tilam atau tak, kat tilam tu pulak xde kesan, rasa dan bau najis, perlu x saya bersihkan tilam tu jugak?saya xpasti la sama ada najis tu dah kering sendiri ke apa sebab saya pergi bersihkan anak dulu dan tilam tu pulak terbiar bawah aircond..bila saya cek balik tilam lepas 30minit, tempat tidur tu xberbau, xnampak kesan tompok kencing.. harap ustaz boleh bantu sbb hal ni dah jadi beberapa kali dan saya tak tau nk bersihkan dgn air ke x..

    Terima kasih

    ReplyDelete
  63. pada waktu malam saya melihat kelibat anjing menggeledah sampah diluar rumah..esok paginya sy kutip semula sampah yang bersepah..sy tidak pasti samada perlu samak atau tidak tangan sy..sy terus basuh dan mandi bersiap untuk kerja. selepas siap mandi dan pakai baju untuk pergi kerja. sy was2, dan sy samak tgn sy dgn air tanah dan 6 air mutlak. persoalannya, adakah anggota badan sy menjadi najis kerana selepas buang sampah, sy terus basuh tangan dan mandi..dah selesai mandi dan pakai baju baru sy samak kedua tangan sy. adakah baju yg saya pakai juga menjadi najis.

    ReplyDelete
  64. Kpd Puan Ida,

    Bilamana sesuatu itu x terkait dengan sembahyang, maka tidaklah mengapa kita tidak mensucikannya. Contohnya tilam tadi. Namun sudah pasti kita mahukan rahmat dalam bilik kita, makanya kita mahu membersihkan bilik kita agar ianya suci daripada najis. Sebab malaikat rahmat tidak masuk ke dalam tempat yang bernajis. LEbih lagi jika ianya najis hukmi, bimbang pakaian sembahyang kita yang basah terkena najis hukmi, maka terkait juga pakaian kita jadi najis. Apapun, jelas daripada kenyataan puan itu tidak ada tanda-tanda tilam itu bernajis, makanya tidaklah perlu disucikan ia. jika masih ragu-ragu, maka tidak salah untuk mensucikannya. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum ustaz...

    Saya dapati beberapa helai bj dlm beg pakain balik kg berbau air kencing kucing.
    Saya tak pasti bila kucing kencing.
    1. Perlukah sy basuh semua pakaian dlm beg tersebut.
    2. Adakah pakaian lain dikira najis? Sbb setelah terpegang pakaian yg terkena air kencing kucing, sy pegang pakaian lain...

    ReplyDelete
  66. Salam ustaz,
    Bru2 ni kwn sy telah terpijak lopak air yg digunakan utk menyiram muntah anjing dan sy dapati masih terdapat benda2 disyaki muntah tersebut..Adakah kaki kwn tu,telah bernajis dan adakah telah berjangkit ke tempat lain,contohnya dalam kereta..?selepas tu,dia berkunjung ke rmh syarikat ,Adakah lantai tempat berpijak jg telah dijangkiti najis serta mana 2kasut yg berpijak di lantai tersebut??
    Terima Kasih ustaz.

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum ustaz..saya ada satu soalan..smlm saya balik kerja dan waktu itu hujan..dari jauh saya nampak seekor anjing melintas dan didepan saya ada sebuah lori dan kereta..adakah air percikan dari tayar lori dan kereta itu dikira najis kerana percikan itu mengenai saya. Adakah motor dan pakaian saya dikira najis dan perlukah disamak?
    Terima kasi

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum Ustaz. Baru2 ini saya ad trmasukkan tuala yg ad darah hiding saya ke dalam msin basuh. Saya trlupa sngat. Lps itu saya ad brtanya kpd ustzh saya. Dia kata mesin basuh itu tlh mmbilas dn jika msh ad darah, tuala itu saja yg dhkumkan najis. Bolehkah saya mngikut pndpt itu dlm masalah saya? Saya akan brjaga2 pd masa yg akn dtg inshaaAllah

    ReplyDelete
  69. salam ustaz.sy ada satu persoalan.sy tlh mmbasuh seluar yg terkena air kncing dgn sabun n air..sy yakin bhw najis itu sdh hlg dan menjemur seluar tersebut. slps mnjemur,sy bersolat n memegang bberapa brg lain..tak lama kemudian,tetdetik utk mncium seluar trsebut n masih trdapat bau hancing. adakah brg2 yg disentuh td bernajis? krna seluar yg sy jemur td msih berbau hancing..minta

    ReplyDelete
  70. *minta pndangan ustaz.terima kasih

    ReplyDelete
  71. Salam ustaz..kawan saya telah membasuh cawannya dengan mengunakan span yg dikuatiri span itu telah diguna kan untuk membasuh bekas makanan yg ada lauk babi oleh staf cina..adakah tangan kwn sy dikira najis? Dan tangan saya akan najis jika saya bersalaman dengan kawan saya itu? Terima kasih ustaz

    ReplyDelete
  72. Assalamualaikum Ustaz..

    Mohon pencerahan terhadap soalan saya.. ( "Siti" Bakal Pengantin )

    1. Saya mempunyai masalah kekerapan terkencing ketika tidur malam, jadi ini menyebabkan tilam dan lantai bilik saya terkena najis tersebut.
    Selalunya saya hanya tuangkan sedikit air di atas tilam dan biarkan ia kering, dan begitu juga dengan lantai bilik tidur di tingkat atas rumah.

    Bagaimana cara untuk saya membersihkan najis tersebut kerana agak mustahil untuk jiruskan air di lantai bilik kerana bilik saya di tingkat atas rumah.

    2. untuk makluman ada kawasan dalam lantai bilik yg dah lama terkena najis dan ada kawasan yang baru terkena najis ini. Dan bagaimana lantai luar bilik yg saya jalan ketika hendak menuruni ke bawah adakah juga tercemar dgn najis tsbt n bagaimana cara membersihkan?

    3. Di atas tilam terdapat bekas kerana terkena air ( saya tak pasti bekas air kencing atau air yg saya tuang ) Bagaimana untuk membersihkan?

    Terima kasih Ustaz di atas pencerahan. Semoga Allah SWT memberikan kebahagian dunia akhirat buat Ustaz yang membantu saya n semua yg dlm masalah.

    ReplyDelete
  73. Salam Ustaz,
    "was was"

    Untuk makluman saudara saya membela beberapa ekor anjing di kawasan rumah dia. kerana dibela dari anjing anjing itu kecil maka anak anak dia bebas memegang anjing tersebut.
    Saya ada bertanya cara mereka membersihkan diri apabila memegang anjing n jawapan mereka ialah "kami samak" tetapi 3 kali dgn air mutlak sahaja. kemudian ada masa kanak kanak ini pergi Masjid.
    Soalan saya :-
    a) cara samak yg tidak tepat jadi bagaimana apabila mereka bersentuhan dgn org lain n bagaimana Solat mereka?
    b) disebabkan anjing anjing bebas berjalan n tidur di kawasan pagar rumah so bagaimana jika terdapat tempat tempat yg terkena kencing, tahi atau air liur anjing tsbt?

    sekarang saya tak berani ke rumah mereka kerana risau terkena najis berat itu.
    Mohon bantuan ustaz

    ReplyDelete
  74. Assalamualaikum,
    saya nak tanya tentang kencing kucing..
    kucing saya sering kencing merata..
    bagaimana cara untuk membersihkan kencing tersebut dengan betul?

    ReplyDelete
  75. waalaikumussalam

    Air kencing kucing adalah najis mutawasitah atau pertengahan. Makanya hendaklah dihilangkan ain atau kesan najis itu terlebih dahulu. Samada dibuang atau dikeringkan. Kemudian, barulah dijiruskan air dan dikeringkan, buat beberapa kali sehingga hilang sifat najis tersebut. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  76. Slm...ustaz sye nak tnye...jika pakaian dlam yg bsah hasil air istijak dan tlah dsrtakan dgn air kncing...ini kerana sye mnghdap pnykit kncing tak lawas....adakah pkaian dlam sye yg basah ni apbla brsnthan dgn sluar sye yg lmbab akan mnjdi brnjis...keseluruhan sluar atau bhgian yg bersnthan..?

    ReplyDelete
  77. ustaz nak tanya ??? kalau saya lihat pada pakaian dalam saya ada sesuatu dan saya tak pasti samada itu najis atau bukan ... sah ke sembahyang saya jika saya abaikan saja...lagipun saya ni ada penyakit was2.

    ReplyDelete
  78. Salam ustaz, saya ada letak pakaian di dalam baldi di bilik air, dan pakaian saya itu terkena najis mungkin air mazi. Baju itu tak basah, tapi bila orang mandi air masuk dlm baldi. Dijadikan cerita tiba2 kawan saya guna baldi tu, tanpa membilas baldi tesebut terlebih dahulu, untuk mop lantai rumah. Adakah rumah saya ber najis sekarang?

    ReplyDelete
  79. Asalnya pada zahir semua adalah bersih atau suci melainkan datang dalil atau petunjuk yang ianya najis. Maka dihukumkan pada zahir. Dlm hal ini, sesuatu yang kita tidak tahu, atau tidak nampak pada zahir kita; maka itu tidak menjadi hukum.

    ReplyDelete
  80. ASSALAMUALAIKUM W.B.T ...
    ustaz ... rumah saya ramai budak2 ...
    kadang2 dia Org kencing merata ... n adik saya yang berumur 6 tahun terkencing atas katil .. sy x tahu mcm mn nak basuh sebab kalau sy nak angkat bw turun tandas kat bawah mmg berat lah ... klau saya jirus air atas katil macam tu aje kat dalam bilik takut nanti air basuhan tu terkena lantai lagi payah nak bersihkan ... bekas air kencing tu dah kering tp msih blum dibasuh sbb sy tak tahu nak buat macam mana dah ... dikira najis ke kalau pegang kawasan tu walau tangan atau barang yang kena tempat tu x basah or x ada air ... ? dan macam mana nak bersih kan kawsan tu Ustaz ?
    dan sOalan ke-2 , kaki saya pijak lantai yang berdekatan dia ada bangkai cicak dan lepas tu saya pijak sejadah ... tp mula2 rasa nya sy x tersedar ada bangkai tu ? perlu ke saya basuh telekung sembahyang dan sejadah saya ?

    soalan ke-3 ...
    ustaz kira najis jugak ke kalau tempat saya hampar sejadah tu dikhuatiri ada najis macam bangkai cicak , atau air kencing budak ?macam mana ustaz ... sebab rumah saya ramai budak kecik n kadang memang merata dia orang kencing , kadang2 buang pampers mereka ... budak2 kan kita faham lah macam mana ... tetapi perkara ni menyebabkan saya rasa terbeban dan terganggu ustaz ... macam mana tu Ustaz ? perlu k saya basuh n mop lantai satu rumah ? tak trdy rs nya Ustaz ...mOhOn pencerahan dan penjelasan ...
    terima kasih Ustaz ...

    MAY ALLAH S.W.T BLESS ALL OF US ...

    ReplyDelete
  81. Salam ustaz, saya nak tanya. 2 orang adik saya yang berumur 5 dan 3 tahun selalu kencing di atas tilam. Saya tak pasti sama ada tilam itu telah dijirus air untuk hilangkan air kencing tu atau tilam tu kering sendiri. Adik saya juga pernah terberak dan termuntah di atas katil. Hanya dibasuh dan dilap sahaja. Terdapat tompokan di atas katil dan ada bau yang tidak menyenangkan tetapi bukan bau najis. Bila saya baring di katil itu, adakah pakaian saya tidak boleh digunakan untuk solat? Saya rungsing memikirkannya kerana hampir setiap hari adik saya kencing atas katil. Bantu lah saya, terima kasih.

    ReplyDelete
  82. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  83. Salam. Untuk adik yang kencing tersebut sebaiknya ada lapik atau alas tidur yang sesuai untuk menangani masalahnya. Tilam tersebut setelah disucikan, ia adalah suci dan jika masih berbau maka itu adalah di luar daripada kemampuan kita. Lagipun disebut tadi tidaklah ia berbau najis.

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum ustaz, saya ada kemusykilan tentang penggunaan pasir kucing. Sy menggunakan pasir jenis wood pallet yg berfungsi menyerap cecair.
    Wood pallet itu akn bertukar menjadi serbuk kayu apabila terkena air kencing kucing.
    serbuk kayu itu akan mengering dgn cepat dan menurut penjualnya, ia boleh digunakan berulang kali.
    Persoalannya, kucing sy pasti memijak serbuk kayu itu setiap kali mereka membuang air.
    Jadi adakah serbuk kayu yang sudah kering itu najis? Bagaimana pula dgn kaki mereka yg memijak serbuk kayu yg kering itu?

    ReplyDelete
  85. Salam, sy nak tanya ustaz, cara menghilangkan najis di lantai, setelah dibuang ain najis, air yang kita alirkan pada bekas najis tersebut menjadi air mutanajis x ustaz?

    ReplyDelete
  86. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  87. Nur Amira.. Waalaikumussalam

    Air kencng kucing itu selagi tidak disucikan maka tetap najis biarpun sudah kering. Jika kering dan tiada ain atau kesannya,tetapi belum disucikan, ia dihukum sebagai najis hukmi. Iaitu najis pada hukumnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih ustaz.. saya ada soalan lagi. Kalau ada najis yg terlekat pada badan kucing, dan kucing itu menjilatnya sehingga hilang bau dan warna, adakah badan mereka dikira sudah suci dr najis? Sebab memang tabiat kucing akn membersihkan kotoran pd bdn mereka sendiri.

      Delete
  88. Salam En Muslim

    Ditanya; cara menghilangkan najis di lantai, setelah dibuang ain najis, air yang kita alirkan pada bekas najis tersebut menjadi air mutanajis x ustaz?

    Dijawab; jika air sedikit yang digunakan ke atas tempat najis (lantai) tersebut, dilihat i)pada air tersebut samada berubah atau tidak sifat air tersebut dari segi rasa, warna dan bau, ii)pada tempat najis tersebut, samada berubah atau tidak sifatnya dari segi rasa, warna dan bau.
    Jika tidak berubah kedua-duanya, maka dihukumkan suci.
    Sebaiknya, berhati-hatilah dengan air basuhan tersebut.

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum ustaz..saya nak bertanya..anak saya yang berumur 5thn kencing di dalam bilik air diatas lantai bilik air...dia sudah membasuh kemaluannya tapi saya tak tahu samada air kencing tersebut disimbah dengan air yang banyak atau tidak..saya musykil jika air kencing atas lantai tersebut tidak disimbah sepenuhnya dan dia memijaknya dan dia telah pun berjalan merata-rata dalam rumah...apa yang perlu saya buat ustaz?adakah saya perlu menyucikan satu rumah...tolong saya ustaz...

    ReplyDelete
  90. ustaz, najis di dalam baldi bagaimana mau diuruskan.

    ReplyDelete
  91. najis di dalam baldi, jika dapat dihilangkan ainnya lebih baik. Jika tidak, cukup juga dengan di datangkan air ke dalamnya dan dikocak berkali2. Dilakukan seperti itu beberapa kali hingga hilang sifat najis.

    ReplyDelete
  92. Assalamualaikum,ustaz,saya ada masalah,saya masih 14 tahun dan was was tentang pakaian yang bernajis dimasukkan ke dalam mesin basuh,selalunya yang kena tu seluar dalam dan seluar panjang,saya dah ceritakan pada ibu saya yang kita tidak boleh campur pakaian yang bernajis dengan yang x bernajis dalam mesin basuh automatik kerana mesin basuh kat rumah saya auto,tetapi ibu saya berkata yang kalau guna mesin basuh pun dah bersih,jadi ustaz sampai sekarang dia masih basuh pakaian saya yang bernajis dalam mesin basuh bersama2 pakaian yang suci,
    1.adakah sah saya solat dengan pakaian tersebut
    2.adakah saya patut ikut cakap ibu sya
    3.adakah semua pakaian yang saya pakai termasuk sekarang bernajis

    ReplyDelete
  93. kpd adik huzaifah,

    Jika dibaca pada comments pada posting ini, nescaya akan mendapat jawapannya. Sbb sdh ada bbrapa soalan tentang mesin basuh ini sebelum ini.

    Dalam Al-Quran, Allah berfirman:
    Allah menghendaki kemudahan bagi kamu dan tidak menghendaki kesukaran bagi kamu (Al-Baqarah:185)

    Ulamak berbeza pendapat ttg masalah mesin basuh ini:

    1. Dibolehkan membasuh pakaian bernajis di dalam mesin basuh kerana sifat putarannya, juga air yang mendatangi pada pakaian itu menyerupai cara menyucikan najis. Tinggal lagi sifat air itu hendaklah diperhatikan supaya jangan banyak sabunnya, dibimbangi air tersebut tidak menjadi mutlak walaupun air didatangkan beberapa kali.

    2. Pakaian bernajis hendaklah dibersihkan dahulu sebelum dimasukkan ke dalam mesin basuh. Disebutkan hadis: Tinggalkanlah perkara yang meragukanmu kepada perkara yang tidak meragukanmu
    Makanya, tidak dicampurkan yang bernajis dgn yang tidak bernajis untuk mengelakkan keraguan atas kesucian pakaian tersebut.

    Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  94. errmm lagi 1 ustaz,ni x da kaitan ngan mesin basuh,lega akhirnya hilang jugak was2 ni,
    adik saya kencing di lantai rumah saya,jadi ibu saya hanya lap nya saja,lepas beberapa minggu kami mop lantai tu,jadi ustaz najis tu kena 1 rumah x...?terima kasih kerana menjawab

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum,
    Ustaz, saya ingin bertanya sesuatu yg mushkil bagi saya. Sekiranya kita membersihkan najis dengan tangan dan sekiranya setelah dibasuh berulang kali baunya tidak hilang, bagaimanakah hukumnya jika hendak bersolat? Adakah wudu' itu sah jika rasa dan zat najis sudah tiada, tetapi bau tersebut masih ada setelah disental?

    Saya nantikan jawapan Ustaz.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  96. Dijawab sekadar yang mampu sebegini:

    Dalam hukum fekah seperti yang diterangkan kitab muktabar mazhab syafie, menyucikan najis mestilah dengan menghilangkan ain yakni zat najis tersebut beserta sifat-sifat najis yakni rasa, bau dan warna.
    Jika SUSAH menghilangkannya setelah diusahakan bersungguh2, maka disebutkan;
    Bagi rasa, mahu tidak mahu hendaklah dihilangkan untuk jadi suci.
    Bagi bau dan warna, cukup jika salah satunya itu dapat dihilangkan, maka jadi suci. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  97. assalamu'alaikum ustaz...kalau baju yang mempunyai najis hukmi dan dibasuh dengan mesin basuh..adakah baju2 yang lain bernajis sekali??adakah mesin basuh itu bernajis??

    ReplyDelete
  98. Dalam Al-Quran, Allah berfirman:
    Allah menghendaki kemudahan bagi kamu dan tidak menghendaki kesukaran bagi kamu (Al-Baqarah:185)

    Ulamak berbeza pendapat ttg masalah mesin basuh ini:

    1. Dibolehkan membasuh pakaian bernajis di dalam mesin basuh kerana sifat putarannya, juga air yang mendatangi pada pakaian itu menyerupai cara menyucikan najis. Tinggal lagi sifat air itu hendaklah diperhatikan supaya jangan banyak sabunnya, dibimbangi air tersebut tidak menjadi mutlak walaupun air didatangkan beberapa kali.

    2. Pakaian bernajis hendaklah dibersihkan dahulu sebelum dimasukkan ke dalam mesin basuh. Disebutkan hadis: Tinggalkanlah perkara yang meragukanmu kepada perkara yang tidak meragukanmu
    Makanya, tidak dicampurkan yang bernajis dgn yang tidak bernajis untuk mengelakkan keraguan atas kesucian pakaian tersebut.

    Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  99. Assalamualaikum ustaz, anak sy berumur 2 tahun, beberapa hari lepas pampersnya penuh dan apabila saya sentuh seluarnya ada rasa lembap2 / sejuk skt tapi takde la basah lenjun. Sebelum tu dia ada duduk sekejap kat kerusi kereta (kusyen). Bila saya tersedar seluar dia ada rasa lembap sejuk tu sy tengok balik kusyen tu. Tiada kesan yg boleh dilihat, tiada kesan basah, air atau kencing (tapi saya larangnya untuk duduk semula).. 

    Sampai je kat rumah pada hari tu, saya terlupa nak lap kusyen kereta ni dan dah beberapa hari saya duduk di atas kerusi yg sama sebab langsung tak ingt psl kejadian tu. 

    Persoalannya, skrg sy duduk atas kerusi ini lagi dan baru teringat.. Saya sekarang berada di luar, kejap lagi dah nk solat zohor... 

    Mcm mana dgn seluar sy ni? Adakah dikira sah utk dibawak solat atau perlu disuci / basuh dahulu? Tadi anak sy juga duduk di sini, mcm mana dgn pakaiannya, adakah dikira bernajis sekarang?

    ReplyDelete
  100. @raihan_raihannah
    Jika memang ada najis sebelum ini, najis di tempat tersebut sudah jadi hukmi, kerana tidak nampak zat najisnya. Maksudnya pada hukum, tempat tersebut tetap bernajis. Jika ada pakaian basah mengenai tempat tersebut, maka jadilah bernajis juga. Kecuali pakaian kering, maka tidak mempengaruhi. Memanglah sukar utk membersihkan kusyen kereta ini, tapi jika masih was-was, sebaiknya dalirkan air pada tempat yang dikatakan bernajis itu, dan dikeringkan. Jika yakin suci, maka keyakinan itulah yang dipegangi dan jangan difikir2kan lagi. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  101. "Najis anjing yang telah terkena hujan, maka laluan itu menjadi suci; inilah pendapat Syafi'iy (Dr Abdul Karim Zaidan, alMufassal);
    Ibn Qayyim (Ighasah alLahafan, Jld 1, ms 155) berpendapat jika najis itu terkena panas matahari dan tiupan angin pun telah menghilangkan najis itu.
    Ibn Taymiyah (Majmu' Fatawa Ibn Taymiyah, Jld 1 ms 475)
    berpendapat sesungguhnya najis yang menghilang dengan apa jua cara termasuk panas matahari, angin, atau hujan, maka hilanglah hukum najis ke atasnya."

    -utk kes najis hukmi,bolehkah dipakai?

    ReplyDelete
  102. @anonymous...
    Maaf, kami tdk mengguna pakai kaedah sptmana yg disebut oleh Ibnu Taimiyah dan Ibnu qayyim. Malah dalam mazhab syafie, mrk bukan tempat rujukan.

    ReplyDelete
  103. salam ustaz..bagaimana kalau seluar terkena air lantai tandas yg telah dibasuh dan dibawa solat?was2 sebab saya pakai selipar tandas dan air bawah selipar bercampur dgn air basuhan lantai..najis kah pakaian saya?

    ReplyDelete
  104. assalamuaalaikum ustaz...saya ingin bertanya...jika sesorang itu terkena najis anjing..tetapi dia tidak sertu...dia hanya membasuh biasa dengan air sahaja...sudah 3 hari atau seminggu berlalu...adakah dia masih perlu sertu ataupon najis anjing itu sudah hilang sendiri kerana sudah lama dan hilang disebabkan dia mandi..??

    ReplyDelete
  105. Waalaikumussalam..
    Kpd yg bertanya ttg Najis anjing itu,

    Wajib dibasuh mengikut kaedah membasuh najis mughalazah mazhab syafie. Kerana walaupun bersih, tetapi belum suci.

    ReplyDelete
  106. ouh begitu..syukran ustaz..satu lagi saya ingin bertanya ustaz tentang bintik tiga yang dikatakan diperbuat daropada kulit babi..benarkah ia memang berasal dari kulit babi atau hanya rekaan sahaja dan kalau betil ia diperbuat dari kulit babi,perlukah kita sertu kaki kita atau tangan selepas memakainya..??

    ReplyDelete
  107. As Salam. Ade tak pendapat dlm mazhab syafi'i yg menyatakan mesin basuh boleh menyucikan pakaian bernajis walaupun bercampur dgn pakaian yg suci. Kalau ade, boleh tak saya ikut pendapat tu? kalau tak boleh, sebab saya jahil tentang perkara ni dulu, jadi, perlukah saya bilas semua pakaian saya dgn air mutlak?

    ReplyDelete
  108. Saya ade baca post di atas, pasal mesin basuh. saya nak tanya, kalau kita boleh sucikan najis dgn mesin basuh sahaja, macam mana dgn konsep(?) 2 kolah?? mesin basuh tak sampai 2 kolah. tolong terangkan knp mesin basuh boleh menyucikan walaupun kurang 2 kolah

    ReplyDelete
  109. Menjawab persoalan ttg mesin basuh. Perbahasan ttg mesin basuh ini panjang lebar, tp diringkaskan di sini. Utk dpt jawaban lanjut, eloklah berjumpa dgn tok2 guru, ustaz atau imam.

    Begini, ulamak berbeza pendapat ttg masalah mesin basuh ini:

    1. Dibolehkan membasuh pakaian bernajis di dalam mesin basuh kerana sifat putarannya, juga air yang mendatangi pada pakaian itu menyerupai cara menyucikan najis. Tinggal lagi sifat air itu hendaklah diperhatikan supaya jangan banyak sabunnya, dibimbangi air tersebut tidak menjadi mutlak walaupun air didatangkan beberapa kali.

    Kaedah ini sama spt jika ingin membasuh najis spt darah di dalam mulut. Maka kita datangkan air, sifat air yg datang itu kuat, dan kita masukkan dalam mulut, serta kita kumur atau kocak2kan dalam mulut kita kemudian kita keluarkannya. Makanya itu sudah mensucikan mulut.

    Atau dalam baldi ada najis, maka kita datangkan air yg daripada atas, sifat air jadi kuat, kemudian kita kocak2kan baldi baldi itu, dan kita keluarkan air beserta najisnya. Makanya, jadilah najis itu hilang dan sucilah baldi itu. (Sebaiknya jika ada ketul atau benda najisnya, dihilangkan benda itu dahulu sebelum disucikan).

    2. Pakaian bernajis hendaklah dibersihkan atau disucikan najisnya dahulu sebelum dimasukkan ke dalam mesin basuh. Maksudnya kerja menyucikan dibuat oleh kita dahulu sebelum menyerahkan kpd mesin basuh utk buat kerja membersihkan. Disebutkan hadis: Tinggalkanlah perkara yang meragukanmu kepada perkara yang tidak meragukanmu.
    Makanya, tidak dicampurkan yang bernajis dgn yang tidak bernajis untuk mengelakkan keraguan atas kesucian pakaian tersebut.

    Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  110. assalamuaalaikum ustaz...saya ingin bertanya satu kemusykilan..begini..saya terkena najis mughalazzah..jadi saya mengambil keputusan untuk sertunya..jadi saya ada beli gayung daripada kedai runcit india di kawasan rumah saya...jadi semasa saya hendak sertu menggunakan gayung tersebut..tiba2 muncul was2 yang mengatakan gayung itu tidak suci dan takut gayong itu sebelom ini ada terkena apa2 yang berkaitan anjing atau babi..jadi persoalanya...adakah kalau dalam islam...jika kita tidak tahu apa keadaan benda itu sebelum ini..ia dimaafkan kan ustaz..atau sebaliknya...mohon pencerahan dari ustaz..syukran

    ReplyDelete
  111. Waalaikumussalam

    Ya Islam itu tertegak atas perkara yang jelas. Dalam hadis, ada menyebut, "tinggalkanlah perkara yang meragukanmu kepada perkara yang tidak meragukanmu." Dalam kaedah fekah, semua perkara itu diambil daripada hukum zahir iaitu suci semuanya. Melainkan ada dalil atau petunjuk jelas bahawa ia tidak suci. Jadi, tidaklah boleh berdasarkan sangkaan kemudian kita menghukumkan tidak suci. Dalam hal ini, lebih baik kita tidak tahu tentang sesuatu perkara itu, maka tidak jatuh hukum atas kita. Dan tidaklah perlu kita mengoreksi atau mengkaji lebih jauh daripada itu. Tapi bila dah tahu, dan jelas kedudukannya, maka jatuhlah hukum atas kita. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  112. assalamuaalaiku ustaz..saya ingin bertanya...jika saya ada memakai syampoo sunsilk dan pantene..saay ketika hendak memakainya..saya mesti was-was takut kandungan ada campuran babi..tapi sya pakai juga..jadi persoalanya ustaz..perlukah saya sertu rambut saya keranan disebabkan syubhah itu atau tidak perlu..??syukran ustaz..

    ReplyDelete
  113. Assalam ust.. Nk tanya kalau kita was2 sama ada tempat tu bernajis atau tidak.. Tapi kita tak nmpk pon najis tu.. N sblm2 ni kita pernah was2 kat tmpt tu.. Kalau duduk tempat tu.. Boleh bawak solat tak pakaian tu? Contohnya mcm lantai.. Kerusi.. Sofa.. Katil..

    ReplyDelete
  114. Waalaikumussalam

    Tentang was-was ada najis atau tidak, maka keraguan itu hendaklah dihilangkan. Ambil hukum zahir, bahawa jika tiada bukti atau petunjuk yang najis itu ada, maka ianya suci. Soal-soal kebersihan lahir begitulah hendaknya. Moga Allah memimpin hati-hati kita.

    ReplyDelete
  115. salam ustaz..

    saya mengalami masalah kebocoran (kencing tak terkawal) dan najis dubur yg sukar dibersihkan walaupn telah membasuh dengan air mutlak yg bnyak..saya telah pergi berubat dengan ustaz di darus syifa dan hospital namun Allah belum mengizinkan ia utk sembuh..saya cukup tertekan lebih2 lg ketika mandi dan hendak bersolat kerana dubur masih ade sisa najis dengan air mengalir dicelah dubur dan qubul yg bocor..apa rukhsah yg diberikan utk masalah saya?walaupun saya lapik dengan tisu tebal namun tetap bocor hingga menajisi pakaian saya..apakah lelehan air basuhan najis itu dimaafkan ?dikira umum al balwa kerana sukar utk dielakkan..mintak tlg sgt2 ustaz kerana telah membazir air yg banyak utk beristinjak

    ReplyDelete
  116. macam mana utk jawapan hamba tertekan tu ustaz?kasihan pula saya mendengarnya.

    ReplyDelete
  117. @hambatertekan

    Waalaikumussalam. Saya bersimpati dgn nasib saudara/i dan moga Allah mengampunkan dosa2 saudara. Ini kerana keyakinan kita sbg orang Islam bila mendapat ujian kesusahan spt sakit tanda Allah nak hapuskan dosa2 kita, dgn syarat kita sabar dan redha dgnnya.
    Berkenaan dgn masalah itu, maka termsk dlm golongan daimul hadas (hadas berterusan), makanya kenalah ikut syarat2nya jika hendak solat. Apa2 yg keluar slps itu dan sulit dihindari, maka dimaafkan mengambil kaedah fekah, sesuatu yg sempit, menjadi longgar. Benar spt disebut itu, umumul balwa, sesuatu yang sudah merata dan tak dapat nak dibendung, maka dimaafkan. Moga2 Allah maafkan kerana Allah maha mengetahui kesukaran yang kita alami tersebut. Sila rujuk kaedah bersuci org istihadhah@daimul hadas http://fekah.blogspot.com/2008/07/panduan-bersuci-orang-istihadhah-dan.html

    ReplyDelete
  118. Salam ustaz,
    Dari apa yg sy baca yg sy faham, kita bersihkan Dan pasti kan zatnya (bau, warna, rasa) dh hilang Dan in syaa Allah tempat tersebut bersih Dan suci. Jika masih berbau itu diluar kawalan kita Dan kita dh usaha. Betul? Sy ingin bertanya, tilam yg terkena kencing Dan dibersihkan dgn mengelap 2 kali dengan kain yg dibasahkan Dan dikeringkan dgn kipas Dan disembur febreez, adakah Sah solat kita jika kita menggunakan tilam tersebut utk tidur? (Tilam tersebut sudah kering Dan tidak berbau) or perlukah air dijirus/dialirkan di atas tilam tersebut?

    ReplyDelete
  119. salam irdina

    Syarat utk membersihkan najis ialah dgn mengalirkan air. Jika dilap dengan kain basah itu, baru utk menghilangkan ain najisnya. Masih lagi jadi hukmi selagi belum dialirkan air. Kecuali kain itu tdk diperah habis, maksudnya ada air mengalir drp kain lap tadi. Atau digosok2 dgn kain basah sehingga hilang ain dan dilalukan sdkt air dan dikeringkan. Namun perlu berhati2 jg. Setelah itu, ulamak fekah menetapkan hilang sifat bau, warna dan rasa. Jika tdk hilang bau, tapi warna dan rasa tdk ada, dianggap suci. Tilam bukan tempat solat. Tetapi rahmat Allah itu pada tempat yg suci, spt tempat tidur. Dikatakan malaikat rahmat tdk masuk ke tempat yg tidak suci. Maka itulah sekadar yg dpt dikongsikan. Jika masih ada keraguan, dinasihatkan bertemu ustaz/ustazah agar lebih jelas dan sempurna. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  120. Assalam.. Adakah air di dalam balang ikan yg telah bertukar warna menjadi wrna sedikit kuning dan tekstur yg nelekit mrupakan suatu najis? Bgaimana hndk mmbrsihkannya jika ia telah tertumpah dan mungkin merebak ke tempat lain disebabkan ada yg memijak air ikan itu?

    ReplyDelete
  121. Salam.. Saya mengambil drp kitab sabilal muhtadin, kitab rujukan pondok2 malaysia dlm hal fekah. Disebutkan "dimaafkan sedikit drp najis binatang yg di dalam air seperti ikan. Maka tidaklah najis air itu, kecuali jika berubah air itu, jadilah najis." Maksudnya jika sudah berubah salah satu sifat warna, rasa dan bau; maka air tersebut adalah najis. Cra membersihkannya adalah mengikut kaedah bersuci spt yang telah diterangkan dlm artikel pd ruangan ini. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  122. Assalamualaikum ustaz

    1.adakah air yang melimpah keluar daripada baldi yang tidak sampai 2 kullah disebabkan masuknya air yang baru dikira sebagai air yang mengalir dan jika saya memasukkan pakaian yang bernajis ke dalam baldi tersebut maka pakaian saya menjadi suci.

    2. Apakah hukum pakaian yang terkena air mutanajjis tetapi telah kering

    ReplyDelete
  123. Assalamualaikum, kalau dulu pernah ade titisan kencing terkena lantai, lepas tu sudah kering. Kemudian, kita mop satu bilik tu. Ain najis sudah hilang, tapi kalau kita pijak atasnya dgn kaki basah, pindah tak najis?(Sebab takde perpindahan zat najis) Lagi satu , adakah lepas mop, najis tersebar ke seluruh bilik?

    ReplyDelete
  124. @Emirul Fikri

    1. Air pili yang dibuka dan masuk baldi serta berkekalanlah bukanya sehingga melimpah air drp baldi dikira spt air mengalir jua. Makanya sifat air mengalir itu boleh shj dimskkan pakaian bernajis ke dalamnya. Sebaiknya dihilangkan ain najis itu dahulu krn dibimbangi jika banyak najisnya, memungkinkan pakaian bernajis itu mengubah sifat air tersebut seketika itu pula. Namun, jika dibiarkan melimpahnya air yg keluar drp pili tersebut, akan berlaku pembaziran. Sebaiknya terus sahaja jirus atau alirkan shj air tersebut pada tempat yg bernajis pd pakaian.

    2. Air mutannajis, walau telah kering sama jg sifatnya yang belum suci, maka hendaklah disucikan dgn air mutlak hingga hilang warna, bau dan rasa najis pada pakaian tersebut.

    Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  125. Assalamualaikum, ust, kalau kita jirus air kat pakaian yang najis, air percikan tu terkena pada kaki, seluar kita yang kita sdg pakai, macam mana tu? Seluar dan kaki kita dikira sudah bernajis ke?

    ReplyDelete
  126. @siti Jim Waalaikumussalam
    Utk panduan sucikan najis atas karpet makanya lebih baik dirujuk pada guru-guru yang mengajar, kerana panduannya lebih jelas. Lagipun hal ini memang patut bagi kita untuk menuntutnya drp kelas pengajian. Apapun sedikit yg boleh dikongsikan, jika ada najis maka kenalah hilangkan ainnya dahulu. Samada dengan mengesat atau digosokkan dengan kain sedikit basah, sehingga benar-benar hilang sifat najisnya bau, warna dan rasa. Bila mengesat dgn kain, pastikan sekali kesatan, dibasuh betul-betul kain itu sebab sudah bernajis kain itu. Selepas itu dialirkan sedikit air atasnya dan dikeringkan menggunakan kain. ATau biarkan sahaja ia mengering sendiri. Syaratnya mestilah ada air mengalir pada tempat bernajis tadi. Bolehlah diperah kain tersebut. Dibuat sekali sahaja tetapi boleh diulang beberapa kali jika mahu. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  127. Bagi yg bertanya ttg air percikan daripada jirusan kpd pakaian yg bernajis, maka perlu dilihat banyak mana air yang dijiruskan tersebut, dan kuat atau tidak najis tersebut pada pakaian. Jika kita yakin air percikan itu adalah mutannajis, maka ia jadi najis. Jika masih was-was atau bersangka-sangka, maka tidak terjadi najis. Sebaiknya ambil pendekatan berhati-hati dan elakkan percikan. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  128. Assalamualaikum ustaz. Adakah toilet seat (alas tandas duduk) itu najis? Perlukah kita bersihkan belakang peha selepas guna? Terima kasih ustaz. - abi

    ReplyDelete
  129. Waalaikumussalam.
    Adapun toilet seat itu dilihat spt berikut, jika yakin ada kotoran, sebaiknya dibasuh atau dialirkan air dahulu hingga hilang kotoran,sebelum duduk, krn dibimbangi najisnya. Jika tdk ada apa-apa padanya, maka dihukum pada zahir iaitu tiada najis, maka tdk ada masalah duduk atasnya. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  130. Assalamualaikum Ustaz. Semasa kencing ada percikan yang terkena pada pakaian. Percikan air kencing yang tidak kelihatan seperti kata najis yang dimaafkan dan boleh dibawa solat. Bolehkah pakaian tersebut dicampur basuh dengan pakain yang bersih. Hanya untuk kepastian. Terima Kasih ustaz

    ReplyDelete
  131. Assalamualaikum Ustaz. Semasa kencing ada percikan yang terkena pada pakaian. Percikan air kencing yang tidak kelihatan seperti kata najis yang dimaafkan dan boleh dibawa solat. Bolehkah pakaian tersebut dicampur basuh dengan pakain yang bersih. Hanya untuk kepastian. Terima Kasih ustaz

    ReplyDelete
  132. Assalamualaikum Ustaz. Satu lagi kemusykilan mengenai air liur basi adalah najis. Bagaimana mahu mencuci di tempat tidur sedangkn semasa tidur kita tidak pasti air liur jatuh di kawasan mana di atas cadar dan bantal bantal kerana semasa tidur tangan kita telah menyapu air liur tersebut. Harap penjelasanq dari Ustaz.Terima Kasih.

    ReplyDelete
  133. Assalamualaikum Ustaz. Satu lagi kemusykilan mengenai air liur basi adalah najis. Bagaimana mahu mencuci di tempat tidur sedangkn semasa tidur kita tidak pasti air liur jatuh di kawasan mana di atas cadar dan bantal bantal kerana semasa tidur tangan kita telah menyapu air liur tersebut. Harap penjelasanq dari Ustaz.Terima Kasih.

    ReplyDelete
  134. Assalamualaikum Ustaz. Semasa kencing ada percikan yang terkena pada pakaian. Percikan air kencing yang tidak kelihatan seperti kata najis yang dimaafkan dan boleh dibawa solat. Bolehkah pakaian tersebut dicampur basuh dengan pakain yang bersih. Hanya untuk kepastian. Terima Kasih ustaz

    ReplyDelete
  135. Assalamuaalaikum ustaz...jika saya terkena najis anjing kemudian saya tidak sertu ..sudah dua minggu atau lebih sudah berlalu saya masih tidak sertu kerana ada sahaja was2..sampai satu masa..saya keluar mani dan saya mandi wajib..persoalanya sahkah mandi wajib saya..mohon pencerahan ustaz..syukran :)

    ReplyDelete
  136. Assalamualaikum.
    Saya mengajar kanak-kanak pendidikan khas . Ada pelajar yang tahu untuk ke tandas. Ada yang masih memakai pampers. Bagaimana hukumnya jika ada seorang pelajar sindrom down saya pampers bocor dan air kencing memercik di atas lantai dan beliau berjalan & berlari di dalam kelas hingga sukar untuk menguruskannya. Bagaimana ye ?

    ReplyDelete
  137. assalamualaikum, saya punya adik, terus saya membantunya buang air kecil, dan saya lupa menyiram kakinya, apakah setelah berpijak ke lantai, lantainya menjadi najis?

    ReplyDelete
  138. @Shahrizad
    Air liur basi itu najis,jdnya jika pasti ada air liur basi pada sarung bantal dan merata tempatnya, maka bersihkan dan sucikanlah sarung bantal itu seluruhnya.

    ReplyDelete
  139. Soal: Bagaimana hukumnya jika ada seorang pelajar sindrom down saya pampers bocor dan air kencing memercik di atas lantai dan beliau berjalan & berlari di dalam kelas hingga sukar untuk menguruskannya. Bagaimana ye ?

    Jawab: Kita anggapkan kanak-kanak down-syndrome itu belum mummayiz sekiranya dia belum dpt menguruskan najisnya sendiri. Namun sbg penjaga, seharusnya kita bertanggungjawab untuk memastikankbersihan dan kesucian kanak-kanak tersebut terjaga. Buatlah yg termampu membersihkan najis yang telah merebak. Sekiranya masih sukar dihindari, dan sulit dalam penjagaan, terutama setelah tempat itu bernajis semuanya, maka dalam hukum fekah ada disebut "umumul balwa" dan ianya dimaafkan.Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  140. Soalan: assalamualaikum, saya punya adik, terus saya membantunya buang air kecil, dan saya lupa menyiram kakinya, apakah setelah berpijak ke lantai, lantainya menjadi najis?

    Jawaban:
    Waalaikumussalam. Yang wajib dibasuh ialah bahagian kemaluannya kerana jelas bahawa najis keluar daripada tempatnya dan yang dituntut adalah menyucikan kemaluannya. Pun begitu, jika jelas najis terpercik pada kakinya, maka di situ ada tuntutan untuk menghilangkan dan menyucikan najis pada kakinya. Sekiranya, belum jelas, maka tidak ada apa-apa. Yg berlaku hari ini, dibasuhkan kaki itu sebagai langkah berhati-hati sahaja.

    ReplyDelete
  141. assalamuaalaikum ustaz..mintak maaf xpi saye kurang jelas dengan jawapan usatz..bolehtak ustaz ulang semula jawapanye... ini soalan saye:

    jika saya terkena najis anjing kemudian saya tidak sertu ..sudah dua minggu atau lebih sudah berlalu saya masih tidak sertu kerana ada sahaja was2..sampai satu masa..saya keluar mani dan saya mandi wajib..persoalanya sahkah mandi wajib saya..mohon pencerahan ustaz..syukran :)

    ReplyDelete
  142. Assalamualaikum ustaz, adik saya main air di kawasan rumah dengan keadaanya memakai pampers.kemudian, dia terus masuk ke dalam rumah dan terus naik ke tingkat atas untuk mandi. Soalan saya, adakah air yang menitik darinya dikira air mutanajis? Kalau ya, bagaimana hendak basuhnya sebab hampir satu rumah dia berjalan dgn keadaan dia mcm tu.sebab itu saya hanya basahkan kain dan mengelap tmpat yg dia lalu.pnat jgak saya ni. Bleh ke ust.?

    ReplyDelete
  143. Assalamualaikum.

    Saya ada soalan. Sekiranya kita terpijak pada tempat yang terkena kencing yang sudah hilang zat, warna dan sifatnya, bernajis ke atau tidak kaki kita yang terpijak tu?

    Lagi satu berdasarkan penyataan saudara, “selepas hilangnya ain, diambil air dan dijirus pada tempat najis tersebut, dan diambil kain lain untuk dikeringkan tempat itu” tidak mengapakah sekiranya kita terlupa untuk mengambil kain untuk mengeringkan tempat itu dan biarkan tempat itu kering dengan sendirinya sekiranya kita rasa najis itu sudah hilang zat, warna dan sifatnya?

    ReplyDelete
  144. Assalamualaikum.

    Saya nak membetulkan soalan saya sebelum ini. Maaf.

    Lagi satu, berdasarkan penyataan saudara, “selepas hilangnya ain, diambil air dan dijirus pada tempat najis tersebut, dan diambil kain lain untuk dikeringkan tempat itu” tidak mengapakah sekiranya kita terlupa untuk mengambil kain untuk mengeringkan tempat itu dan biarkan tempat itu kering dengan sendirinya. Tidak mengapakah jika kita memijak tempat yang masih basah itu sekiranya kita yakin yang najis itu sudah hilang zat, warna dan sifatnya?

    ReplyDelete
  145. Pada pendapat Imam Maliki jumlah atau kadar najis yang dimaafkan itu mestilah sedikit iaitu sekadar satu bulatan hitam kecil yang terdapat pada kaki hadapan binatang baghal ataupun kurang daripada kadar itu.Contoh-contoh najis yang dimaafkan itu adalah seperti:Apa-apa saja najis yang susah hendak dielakkan ketika mahu mengerjakan sembahyang ataupun ketika mahu memasuki masjid adalah dimaafkan.Berlaku hadas kecil atau hadas besar dengan sendirinya tanpa dikehendaki ataupun dengan sebab penyakit seperti keluarnya air kencing, air mazi, air mani ataupun najis dari lubang dubur maka semua ini dimaafkan dan tidak perlu membasuhnya kerana darurat jika ia berlaku setiap hari walaupun sekali dalam sehari.Berlakunya bawasir pada setiap hari jika terkena pada badan ataupun pakaian.Air kencing atau najis kanak-kanak kecil yang terkena pada pakaian ibu yang meneteknya atau badannya sekalipun anak itu bukan anaknya dengan syarat ia telah cuba mengelakkannya ketika najis itu sedang keluar. Tetapi jika terkena najis itu dengan sebab cuai maka ia tidak dapat dimaafkan. Ketetapan hukumnya juga adalah sama jika ia berlaku kepada tukang sembelih, pembersih kandang. pencuci tandas dan doktor atau sebagainya. Namun adalah disunatkan bagi mereka yang disebutkan ini agar menyediakan pakaian khas untuk melakukan ibadah solat.Najis atau air kencing keldai, baghal atau kuda yang terkena pada pakaian atau badan atau tempat sembahyangnya dengan syarat orang itu mestilah pengembalanya ataupun penjaganya.Kesan najis yang terdapat pada kaki lalat ataupun nyamuk kemudian ia hingap di atas pakaian atau badan.Kesan cacah tatu yang sukar untuk dihilangkan.Darah binatang darat.Bisul atau nanah sama ada ia mengalir dengan sendirinya ataupun dengan picit.Darah atau najis kutu anjing dan juga kutu manusia.Air yang keluar dari usus melalui mulut seseorang yang sedang tidur dengan sebab penyakit.Bekas atau kesan dari istinja' yang menggunakan anak batu atau kertas bagi orang lelaki dengan syarat najisnya tidak melebihi dari kadar yang biasa.

    Jika saya mempunyai masalah kencing tak terkawal yg kronik,bolehkah saya bertaklid pada mazhab maliki?

    ReplyDelete
  146. Pertanyaan ttg taklid pada mazhab maliki. Ya dibolehkan taklid pada mazhab maliki dengan syarat, hal yang hendak ditaklidkan itu kita mempunyai ilmu yang tepat tentangnya.

    ReplyDelete
  147. Soalan:
    Saya ada soalan. Sekiranya kita terpijak pada tempat yang terkena kencing yang sudah hilang zat, warna dan sifatnya, bernajis ke atau tidak kaki kita yang terpijak tu?

    Jawaban:
    Selagi belum disucikan, maka tempat itu dihukumi sebagai najis hukmi. Bernajis pada hukumnya. Jika kering bertemu kering, maka tidaklah membawa najis. Kecuali kaki kita basah, maka bertempu dengan tempat kering itu, dikira membawa najis. Maka kaki kita jadi najis. Juga tempat itu tidak boleh kita sembahyang atasnya, kerana belum lagi bersuci.

    Sekiranya sudah disucikan, dan kita biarkan dia mengering sendiri, itu tidaklah menjadi masalah.

    ReplyDelete
  148. Soalan:
    jika saya terkena najis anjing kemudian saya tidak sertu ..sudah dua minggu atau lebih sudah berlalu saya masih tidak sertu kerana ada sahaja was2..sampai satu masa..saya keluar mani dan saya mandi wajib..persoalanya sahkah mandi wajib saya..mohon pencerahan ustaz..syukran :)

    Jawaban:
    Jika tidak disertu anggota yang terkena najis mughalazah sesudah dua minggu, timbul persoalan bagaimana solat saudara, bukankah ianya membawa najis. Apa yang berlaku, itu mungkin atas was-was atau kekurangan ilmu, makanya mohon ampunlah pada Allah.Jadi, sertulah segera najis tersebut dan perbaikilah apa yang telah berlaku sebelumnya. Seterusnya tentang najis setelah mandi wajib, pada sesetengah kitab fiqh mazhab syafie, menyatakan satu rukun mandi wajib itu ialah menghilangkan najis. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  149. Salam ustaz.nk tanya 1.perlukah saya sertu tgn saya yg terpegang dinding rumah saya kerana rumah saya dicat menggunakan berus bulu babi? Saya yakin kerana masih ada bekas2 bulu babi terlekat di dinding
    2.perlukah saya sertu tayar yg disapu dengan berus bulu babi ketika menukar tayar..lalu mekanik itu masuk ke kereta dan memegang stering dan pintu..perlukah stering dan pintu itu juga disertu?
    3.perlukah saya sertu muka dan keseluruhan badan apabila lepas menggunting rambut kerana di kedai gunting rambut kerana berus itu digunakan untuk menyapu sabun sebelum mencukur..
    4.rakan saya telah terpegang kasut kulit babi di pasaraya lalu masuk ke dalam kereta saya..perlukah saya sertu semua yg dipegang dalam kereta saya?
    5..ketika hujan..saya lalu di jalan yg terdapat bangkai anjing..perlukah saya sertu kereta saya?bagaimana jika saya tidak sertu lalu memegang tayar tersebut..perlukah saya sertu tangan saya dan barang2 dalam kereta yg telah bersentuhan? Adakah ianya berjangkit ke tempat yg saya pegang tanpa sertu?
    6.bolehkah saya bersalaman dengan org yg memakai jam atau kasut kulit babi dan selepas itu saya tidak sertu?adakah berjangkit najis kepada saya?
    Buat pengetahuan ustaz saya telah mengalami malasah was2 yang teruk akibat memikir kan hal ini(OCD).. Kerana kehidupan saya tidak lari dari berhadapan benda2 ni..hari2 saya akan sertu apa yang saya rasa bernajis dan takut2 berjangkit dengan anggota atau tempat lain.. Ada tak penyelesaian atas malasah ini? Boleh kah saya mengikut imam maliki dalam hal.anjing dan babi ini? Sbb sy dah tak boleh teruskan kehidupan seperti insan normal lain sejak 4 tahun lepas..tolong saya ustaz..terima kasih..

    ReplyDelete
  150. Salam ustaz.nk tanya 1.perlukah saya sertu tgn saya yg terpegang dinding rumah saya kerana rumah saya dicat menggunakan berus bulu babi? Saya yakin kerana masih ada bekas2 bulu babi terlekat di dinding
    2.perlukah saya sertu tayar yg disapu dengan berus bulu babi ketika menukar tayar..lalu mekanik itu masuk ke kereta dan memegang stering dan pintu..perlukah stering dan pintu itu juga disertu?
    3.perlukah saya sertu muka dan keseluruhan badan apabila lepas menggunting rambut kerana di kedai gunting rambut kerana berus itu digunakan untuk menyapu sabun sebelum mencukur..
    4.rakan saya telah terpegang kasut kulit babi di pasaraya lalu masuk ke dalam kereta saya..perlukah saya sertu semua yg dipegang dalam kereta saya?
    5..ketika hujan..saya lalu di jalan yg terdapat bangkai anjing..perlukah saya sertu kereta saya?bagaimana jika saya tidak sertu lalu memegang tayar tersebut..perlukah saya sertu tangan saya dan barang2 dalam kereta yg telah bersentuhan? Adakah ianya berjangkit ke tempat yg saya pegang tanpa sertu?
    6.bolehkah saya bersalaman dengan org yg memakai jam atau kasut kulit babi dan selepas itu saya tidak sertu?adakah berjangkit najis kepada saya?
    Buat pengetahuan ustaz saya telah mengalami malasah was2 yang teruk akibat memikir kan hal ini(OCD).. Kerana kehidupan saya tidak lari dari berhadapan benda2 ni..hari2 saya akan sertu apa yang saya rasa bernajis dan takut2 berjangkit dengan anggota atau tempat lain.. Ada tak penyelesaian atas malasah ini? Boleh kah saya mengikut imam maliki dalam hal.anjing dan babi ini? Sbb sy dah tak boleh teruskan kehidupan seperti insan normal lain sejak 4 tahun lepas..tolong saya ustaz..terima kasih..

    ReplyDelete
  151. Salam ustaz.nk tanya 1.perlukah saya sertu tgn saya yg terpegang dinding rumah saya kerana rumah saya dicat menggunakan berus bulu babi? Saya yakin kerana masih ada bekas2 bulu babi terlekat di dinding
    2.perlukah saya sertu tayar yg disapu dengan berus bulu babi ketika menukar tayar..lalu mekanik itu masuk ke kereta dan memegang stering dan pintu..perlukah stering dan pintu itu juga disertu?
    3.perlukah saya sertu muka dan keseluruhan badan apabila lepas menggunting rambut kerana di kedai gunting rambut kerana berus itu digunakan untuk menyapu sabun sebelum mencukur..
    4.rakan saya telah terpegang kasut kulit babi di pasaraya lalu masuk ke dalam kereta saya..perlukah saya sertu semua yg dipegang dalam kereta saya?
    5..ketika hujan..saya lalu di jalan yg terdapat bangkai anjing..perlukah saya sertu kereta saya?bagaimana jika saya tidak sertu lalu memegang tayar tersebut..perlukah saya sertu tangan saya dan barang2 dalam kereta yg telah bersentuhan? Adakah ianya berjangkit ke tempat yg saya pegang tanpa sertu?
    6.bolehkah saya bersalaman dengan org yg memakai jam atau kasut kulit babi dan selepas itu saya tidak sertu?adakah berjangkit najis kepada saya?
    Buat pengetahuan ustaz saya telah mengalami malasah was2 yang teruk akibat memikir kan hal ini(OCD).. Kerana kehidupan saya tidak lari dari berhadapan benda2 ni..hari2 saya akan sertu apa yang saya rasa bernajis dan takut2 berjangkit dengan anggota atau tempat lain.. Ada tak penyelesaian atas malasah ini? Boleh kah saya mengikut imam maliki dalam hal.anjing dan babi ini? Sbb sy dah tak boleh teruskan kehidupan seperti insan normal lain sejak 4 tahun lepas..tolong saya ustaz..terima kasih..

    ReplyDelete
  152. kalau kita basuh pakaian bernajis yg tak dibawa solat seperti tuala, kain lap kaki menggunakan mesin basuh, tapi lepastu tak bilas pakai tangan, bila pegang dgn tangan basah, najis pindah tak? Sebab warna, rasa dan bau dah takde, cuma statusnya pakaian bercampur mutannajis

    ReplyDelete
  153. salam ustaz nak tanya bole ke kalau macam saya terkencing dekat seluar tp saya pakai kain dalam pastu saya basuh je seluar dalam dan kain saya dengan guna tangan...pastu saya solat...solat saya sah ke ustaz

    ReplyDelete
  154. assalamualaikum wr.wb
    mohon bantuan ilmunya..sebelum dan sesudahnya saya ucapkan terima kasih..
    saya membaca artikel pp. alkhoirot tentang was was najis. setelah membaca artikel tsb,saya ingin menanyakan ttg air mutanajjis.
    - apakah terkena air bekas basuhan najis yang berubah/bertambah volume nya (artinya air mutanajjis) itu juga berarti jika kena cipratannya akan najis?
    - apakah hukum air mutanajjis itu hanya tidak boleh digunakan untuk bersuci/artinya juga sama dengan kena najis, yaitu menajisi jika mengenai suatu benda.tempat?

    wassalamualaikum wr.wb

    JAWABAN

    Ada dua tipe dalam segi pertemuan air dengan najis. Pertama, najis datang/masuk dalam air. Kedua, air mengalir/dialirkan ke najis.

    Tipe pertama contohnya: najis masuk/mengenai air yang terkena najis dan kurang 2 qullah atau lebih dari 2 qullah tapi berubah sifatnya (warna, bau, rasa). Air ini disebut mutanajjis. Apabila air ini menyiprati sesuatu, baju misalnya, maka baju yg terkena cipratan itu najis dan tidak sah dibuat shalat. Cara menyucikannya adalah dengan membasuh tempat yang terkena najis tsb. Lebih detail: Najis dalam Islam

    Tipe yang kedua adalah air mengalir/dialirkan ke suatu najis dengan tujuan untuk menyucikan najis tersebut. Contoh, di masjid ada kotoran ayam atau kucing. Setelah kotoran itu dibuang (dengan tisu atau lainnya) sampai tidak ada bekasnya, lalu dialirkan air pada bekas najis tadi. Maka, bekas kotoran yang disucikan tadi menjadi suci dan airnyapun suci. Artinya, walaupun airnya mengalir ke mana-mana tidak membawa najis. Begitu juga kalau di masjid ada kencing, maka setelah kencing tersebut dikeringkan (dengan kain, dsb), lalu disiram dengan air suci, maka bekas najis itu menjadi suci begitu juga air bekas meyucikan najis tersebut juga suci.

    Tipe kedua ini berdasarkan pada hadits sahih di mana ada seorang Badui yang kencing di masjid. Nabi memerintahkan untuk menyiramkan air pada najis tersebut. Teks hadits terkait hal ini dan najis secara umum dapat dilihat di sini.

    Intinya: Air yang dipakai untuk menyucikan najis itu hukumnya suci apabila najisnya hilang dan larut di dalamnya.
    Adapun pendapat ulama dalam menanggapi hadits Badui kencing di masjid di atas adalah sbb:

    - As-Shan'ani dalam Subulus Salam: واعلم أن صب الماء على النجاسة كاف في تطهيرها إذا زالت النجاسة واستهلكت بالماء على أي وجه كان الصب
    Artinya: Mengalirkan air dengan cara apapun pada najis itu cukup untuk mensucikannya apabila benda najisnya hilang dan larut dengan air.

    - Al-Majd dalam Al-Muntaqi: وفيه دليل على أن النجاسة على الأرض إذا استهلكت بالماء فالأرض والماء طاهران ولا يكون ذلك أمرا بتكثير النجاسة في المسجد
    Artinya: (Hadits) ini menjadi dalil bahwa najis di tanah/bumi apabila larut dalam air maka tanah dan air itu menjadi suci.

    - Al-Aini dalam Umdah al-Qari mengutip pendapat ulama madzhab Syafi'i: استنبط الشافعي منه على أن الأرض إذا أصابتها نجاسة وصب عليها الماء تطهر وقال النووي ولا يشترط حفرها، وقال الرافعي إذا أصابت الأرض نجاسة فصب عليها من الماء ما يغمرها وتستهلك فيها النجاسة طهر
    Artinya: Madzhab Syafi'i berpendapat bahwa bumi yang terkena najis lalu dialirkan air padanya maka ia menjadi suci. Imam Nawawi berkata: Tidak disyaratkan untuk mengeruk tanahnya. Imam Rofi'i berkata: Apabila tanah/bumi terkena najis lalu disiram dengan air dan air itu terserap ke dalam tanah itu, maka suci.


    **maka air basuhan najis dikira suci setelah dilalukan air?begitu ustaz?

    ReplyDelete
  155. Assalammualaikum ustaz.. sya nk tanya . Ank sya berumur setahun 4 bulan yg skg mnum susu formula n makann pejal (nasi). Ank sya dlm kategori najis sederhana.. jika najis ank sy terkena pd pkaian atau pd tmpat2 lain cara cuci nya adlah dgn cra air yg mngalirkn ustaz?.. mcmne pula dgn cara mnyuci pd anggota bdn ank sy.. adkah boleh dgn cara sy.mncuci dgn tisu basah knk2, slpas itu mnyembur dgn air n kmdian lapkn dgn kain kerinG?? Boleh ustaz trgkn dgn lbih detail.. adkah cra sy mmbersih anggota bdn ank sy ini salah dr segi hukum islam .?

    ReplyDelete
  156. Salam.
    Pertanyaan ttg najis anak kecil yg najisnya mutawassitah atau pertengahan, maka tdk dpt tdk mensucikannya mestilah dgn air mengalir. Tdk ada masalah, yakni suci hukumnya, menggunakan tisu kesat dahulu dlm istinjak, kemudian dialirkan air & itulah sebaik2 istinjak. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  157. assalamualaikum ustaz..saya nak tanya berkenaan sesuatu dan ianya baru sahaja berlaku..saya ada sehelai seluar yang terkena anjing dan saya yakin seluar itu terkena najis berat...saya telah asingkan seluar itu untuk dibasuh dgn cara yang sepatutnya..tetapi sebelum saya sempat membersihkan seluar tu, ianya telah dibasuh didalam mesin basuh bersama - sama pakaian lain..maka soalan saya, adakah pakaian lain terkena najis berat seperti seluar saya tu? adakah masin basuh dan tempat penyidai terkena najis berat juga? mohon penerangan drpd ustaz...assalam

    ReplyDelete
  158. Salam Ustaz,

    Saya ada perasaan was-was terhadap najis.

    Ceritanya begini, di tandas office saya, ketika pekerja sedang membersihkan tandas, saya ternampak dia mencuci mangkuk tempat kencing lelaki mengunakan kain yang sama untuk mencuci sinki. Lepas dia cuci tempat kencing tu, dia flush, dia gunakan pula untuk basuh tempat sinki.

    Saya pula pergi office bawa bag dan selalu letakkan bag di atas sinki.

    Jadi adakah bag saya tadi terkena najis?

    Untuk makluman, dia tak lap sinki saya masa itu sebab saya tengah guna. Tetapi ada berkemungkinan dia dah buat perbuatan itu dah lama.

    Sekitar Sinki saya kering dan memang selalu pagi-pagi saya tak nampak pun ada kesan najis.

    Bag saya pun tak ada bau hancing dan tak nampak kesan.

    Saya menjadi was was bila bag itu saya selalu galas dan mestilah terkena baju saya. Dan baju saya pun takda bau hancing atau ada kesan-kesan kotoran.

    Saya cuma jadi was-was bila saya tau ada najis (macam kain lap mangkuk kencing) tapi saya tak nampak najis tu.

    Adakah saya kena basuh baju saya? Tapi macam mana saya nak basuh kalau saya tak nampak dkt mana najis tu? Begitu juga bag saya, sejauh mana saya nak basuh tempat kena najis kalau saya sendiri pun tak boleh agak bahagian mana lagi yang kena selain daripada bahagian bawah bag.

    ReplyDelete
  159. Salam Ustaz,

    Saya ada perasaan was-was terhadap najis.

    Ceritanya begini, di tandas office saya, ketika pekerja sedang membersihkan tandas, saya ternampak dia mencuci mangkuk tempat kencing lelaki mengunakan kain yang sama untuk mencuci sinki. Lepas dia cuci tempat kencing tu, dia flush, dia gunakan pula untuk basuh tempat sinki.

    Saya pula pergi office bawa bag dan selalu letakkan bag di atas sinki.

    Jadi adakah bag saya tadi terkena najis?

    Untuk makluman, dia tak lap sinki saya masa itu sebab saya tengah guna. Tetapi ada berkemungkinan dia dah buat perbuatan itu dah lama.

    Sekitar Sinki saya kering dan memang selalu pagi-pagi saya tak nampak pun ada kesan najis.

    Bag saya pun tak ada bau hancing dan tak nampak kesan.

    Saya menjadi was was bila bag itu saya selalu galas dan mestilah terkena baju saya. Dan baju saya pun takda bau hancing atau ada kesan-kesan kotoran.

    Saya cuma jadi was-was bila saya tau ada najis (macam kain lap mangkuk kencing) tapi saya tak nampak najis tu.

    Adakah saya kena basuh baju saya? Tapi macam mana saya nak basuh kalau saya tak nampak dkt mana najis tu? Begitu juga bag saya, sejauh mana saya nak basuh tempat kena najis kalau saya sendiri pun tak boleh agak bahagian mana lagi yang kena selain daripada bahagian bawah bag.

    ReplyDelete
  160. assalamualaikum ustaz. maaf jika soalan agak tidak elok bahasanya. bagaimanakah ustaz jika saya keluar mazi dalam kuantiti yang banyak sehingga basahnya itu menembus seluar dalam dan terkena seluar tidur. saya pasti itu mazi kerana ia tidak hanyir seperti mani dan tidak putih pekat. jadi saya ragu ragu apakah mazi itu turut trekena cadar tilam saya kerana saya tidur dalam keadaan demekian tanpa membasuh dahulu(tidurnya tidak tetap kadang meniarap dan mengiring). dan selepas bangun dari tidur, saya keluar dari bilik dan duduk pula di sofa. apakah saya perlu menbersihkan sarung sofa tersebut ustaz? kerana waktu tidur,badan saya berpeluh. mohon ustaz respon. terima kasih. maaf sekali lagi dengan abhasa saya. jika sudi. boleh email saya ya ustaz. bonapartecoc@gmail.com

    ReplyDelete
  161. Assalamualaikum ustaz,

    Saya ingin bertanya ketika laksanakan mandi wajib semasa saya ingin mancangkung lutut saya terkena bahagian tepi mangkuk tandas tapi saya menghiraukan nya, pabila selesai saya jadi was was dan membilas bahagian lutut tadi dgn air sabun. Setelah selesai saya mencari syarat syarat sebelum laksanakan mandi wajib dan saya terbaca bahawa dilarang bercukur atau memotong kuku. Tetapi saya tidak sengaja sudah mencukur misai saya sehari sebelum saya laksanakan mandi wajib.

    Kesimpulannya adakah ianya sah mandi wajib saya apabila lutut saya terkena tepi mangkuk tandas dan membilasnya dgn air sabun setelah selesa? serta bercukur sehari sebelum melaksanakan manji wajib?

    ReplyDelete
  162. Assamualaikum ustaz, saya ingin bertanya, di lantai ofis ayah saya, lantainya gelap umpama karpet sikit, dulu saya ada ternampak pekerja ayah saya bawa daging dan ada darah yg menitik, tp saya x dapat kenal pasti di mana darah tu menitik sbb keadaan lantai tu, adakah ia dikira bernajis sehingga sekarang krana saya mmng x tahu di mana ia menitik..mohon penjelasan ustaz

    ReplyDelete
  163. Assalamualaikum ustaz. Saya nak tanya. Saya tahu yang kalau kita menyentuh tmpat yang najis hukmi, hanya tgn atau kaki kita yg mengena tempat itu yang wajib dicuci. Tapi saya nak tanya, jikalau tempat itu jd basah sedikit akibat kaki kita yang basah, adakah tempat itu masih hukmi? Atau sudah kembali kepada najis ain yang boleh berpindah najisnya pada mana2 tempat yang kita sentuh?

    ReplyDelete
  164. Waalaikumussalam Alia Nabihah

    Sememangnya patut disucikan kerana ia termasuk dalam kategori najis hukmi. Biarpun sudah kering, jika kawasan najis pada karpet itu terkena kaki kita yang basah, ia tetap bernajis. Tinggal lagi dalam kes saudari ini, ianya sukar ditentukan kawasannya. Bolehlah berhati-hati semasa dalam berwudhuk, pastikan kaki itu kering dahulu sebelum mengenai karpet. Atau menggunakan selipar di luar bilik air, utk berjalan atas karpet menuju tempat solat. Tak pun, anggap sahajalah ia sesuatu yang luar daripada kemampuan kita atau istilahnya sbg umumul balwa (kerosakan yang merata). Maka ia adalah dimaafkan dalam Islam dan Allah tidak memberatkan bagi hambaNya dalam hal beragama. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  165. Menjawab persoalan2 lain drp anonymous:

    1. Dianjurkan utk tidak membuang bulu atau kuku sewaktu berjunub atau haid. Tetapi Sekiranya sudah dilakukan, mandi wajib tetap sah. Ada ulamak yang menganjurkan supaya dibawa mandi bersama bulu2 atau kuku yang terpotong sewaktu junub atau haid tetapi ini adalah pilihan sahaja. Hal ttg ini disebut dalam kitab Ihya, Imam Ghazali bahawa bila kita dibangkitkan oleh Allah di hari Akhirat nanti, biarlah anggota badan kita ini dalam keadaan suci semuanya.

    2. Najis aini itu ialah bila ada tampuk atau kesan najisnya. Bila kesan najis sudah tiada atau sudah kering tapi belum disucikan, belum hilang warna atau bau atau rasanya, maka disebut sebagai najis hukmi.

    Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  166. Assalamualaikum,

    saya nak tanya 1 soalan, tapi tak tau macm mana kat web site sini, maklumlah saya baru @ newbie.

    Soalannya ialah berkenaan taharah:, iaitu,

    apabila ada pakaian yg terkena najis dibasuh dengan mesin basuh fully auto spt biasa, spt sy tahu, kesemua pakaian lain2 dlmnya akan menjadi muttannajis.

    Soalannya sekarang, pakaian2 tsb telahpun lama dicuci dan dilipat, dn telah dicampur dgn pakaian2 lain dlm almari. Masalahnya, susah utk nak kenalpasti balik yg mana yg terlibat dlm pencucian tsb.

    Kemudian, apakah status pakaian2 ini? adakah apb ia dicuci semula di dlm mesen utk proses cuci yg seterusnya, akan menyebabkan pakaian2 lain menjadi muttannajis juga? kerana,

    kesemua pakaian ini bukanlah pakaian saya seorang, ia adalah campuran antara kesemua ahli keluarga dlm rumah saya.

    Satu lagi , sekiranya lantai bilik air lembab, sekiranya di suatu sudut terkena najis yg kecil, kemudian, adakah kesemua tempat yg basah di lantai tersebut perlu dicuci, atau adakah memadai cuci di tempat yg terkena tsb.


    Sekian terima kasih.


    fariz79


    ReplyDelete
  167. Waalaikumussalam

    Saudara Fariz,

    Jika dibaca komen2 dalam ruangan artikel "membersihkan najis" ini, saudara akan dapati respon2 saya terhdp persoalan mesin basuh yang bersandarkan pada pandangan ulamak. Maka di situ jelas ada khilaf di kalangan ulamak tentang memasukkan baju bernajis dalam mesin basuh, bahkan satu pendapat membolehkannya dan tiada masalah tentang itu. Jadinya ambillah pendapat tersebut untuk yang sebelum ini. Untuk sekarang & akan datang, jika masih was-was, sebaiknya sucikan dulu baju yang bernajis tersebut terutama yang masih jelas kesan (ain) pada baju. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  168. Assalamualaikum ustaz, saya nak tanya adakah solat saya sah, apabila selepas selesai solat baru saya sedar ada najis contoh: keputihan, di pakaian saya?

    ReplyDelete
  169. Assalamualaikum ustaz, saya nak tanya tentang bersuci. Satu hari saya nampak anjing lalu di kawasan lantai garaj rumah(lantai simen) saya dan meninggalkan kesan tapak kakinya yg basah, saya tidak mencucinya sebaliknya membiarkan kesan tersebut hilang sendiri, kemudian hujan turun dan tempias dari hujan tersebut telah membasahkan keseluruhan lantai garaj tersebut. Soalan saya adakah keseluruhan lantai tersebut terjatuh dalam hukum najis berat dan adakah saya perlu mensucikan tapak kaki saya yang memijak lantai tersebut dalam keadaan basah seminggu selepas kejadian tersebut

    ReplyDelete
  170. Waalaikumussalam Suyi

    Keputihan yang keluar berupa najis membawa kepada tidak sah solat. Itupun jika diyakini ia keluar sewaktu dalam solat atau sebelumnya. Daripada penyataan saudari, sebaik selesai solat, telah didapati keputihan tersebut. Maknanya, jarak waktu selepas solat dan mendapat keputihan itu sangat hampir. Pastinya ia berlaku sewaktu sebelum atau dalam solat. Justeru, solat saudari tadi tidak sah. Diulangi solat dengan membersihkan dahulu keputihan tersebut dan berwudhuk. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  171. Waalaikumussalam Remy

    Ya, kawasan tersebut telah dilumuri dengan najis mughalazah. Walaupun sudah kering tetap masih menjadi najis hukmi. Maka perlu disucikan mengikut kaedah penyucian najis mughalazah di tempat tersebut dan tapak kaki yang terkena. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  172. Assalamualaikum ustaz. . Bagaimana kalau kita dah guna tuala untuk mandi dan berwuduk dan baru tersedar yang tualatu ada bau hancing bila dihidu. Last guna untuk wuduk. Jadi wajib ke bsuh semua yg kita dah sentuh. ? Lg satu, mcm mana dgn baju yg kita sangkut skali dekat penyidai . Sb baju tu tersentuh tempat hancing tuala. Tp xda bau kat bju. Trima kasih.

    #da post beberapa kali,tp x naik komen sy. Sori ya.

    ReplyDelete
  173. Assalammualaikum ustaz,
    saya nak bertanya supaya tidak lagi merasa ragu. Karpet saya terkena najis,Maka sy telah mengelap bahagian yg terkena najis itu menggunakan air mutlak bercampur sabun dn peluntur sehingga hilang kesan,bau Dan warnanya. Saya tidak membasuh keseluruhan karpet Dan tidak pula menggunakan sebaldi air,cuma sekadar mencukupi bagi menghilangkan najis itu shj. Adakah ini sudah dikira suci dan tidak lagi bernajis?
    terima kasih.

    ReplyDelete
  174. Assalamualaikum Ustaz.

    Di rumah saya ada bintik-bintik hitam di lantai yang banyak, yang bila saya cek, ianya tahi lipas yang dah kering.

    Adik saya pijak tempat tersebut dengan kaki yang lembap dan kemudian berjalan sekitar rumah. Adakah ada kemaafan di situ? Saya jadi serabut memikirkan bagaimana ingin mensucikan, dan jadi was-was untuk solat di rumah..

    ReplyDelete
  175. Assalamualaikum ustaz..adakah batal solat kalau terlupa nak basuh pakaian yang terkena darah nyamuk..terima kasih

    ReplyDelete
  176. Assalamualaikum ustaz.. Saya nak tanye..
    1)adakah solat saya sah jika saya masih belum samak sehingga ke hari ini?
    2)jika saya datang haid dan hendak mandi wajib, mane yang perlu saya lakukan? Sama ada saya perlu mandi wajib dahulu atau samak?

    Terima kasih ustaz :)

    ReplyDelete
  177. Waalaikumussalam @Ahmad

    Bau hancing pada tuala itu jika diyakini memang najis, bau kencing atau seumpama dengannya, maka dibasuh tuala itu mengikut kaedah penyucian yang disyariatkan. Apa yang berlaku sebelumnya, lakukanlah yang termampu untuk menyucikan atau membersihkan. Allah Maha Mengetahui atas keupayaan dan kemampuan kita, lebih-lebih lagi itu satu perkara yang baru kita ketahui dan tidak sedar sebelumnya. Ia bukan satu perkara yang kita sengajakan atau kita bermain-main dengannya. Maka, dalam kaedah fekah, ada umumul balwa, yakni najis yang sudah merata dan sukar untuk dibersihkan. Maka, ianya dimaafkan setelah kita berusaha lakukan sedaya upaya untuk kita menyelesaikannya. Selebihnya kita minta ampun dengan Allah, moga kita diampunkan atas kelalaian kita dan diterima amal ibadah kita. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  178. Waalaikumussalam @Anna

    Tidak perlu membersihkan keseluruhan karpet. Cukup bahagian yang terkena najis. Ianya memadai bila telah yakin hilang ain atau kesan najis tersebut berserta sifat-sifatnya iaitu warna, bau dan rasa. Namun perlu dihati-hatikan di sini tentang penggunaan sabun dan peluntur, perlu ada bilasan supaya jelas kemutlakan air tersebut. Dan bukannya sifat-sifat najis tersebut hilang disebabkan air sabun tapi sah hilang dengan air mutlak. Kemudian, air itu mestilah dialirkan sedikit dan tidak cukup dengan mengelap dengan kain, kecuali kain itu basah denga air mengalir. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  179. Waalaikumussalam @izzueislam

    Satu drp syarat sah solat ialah suci daripada najis. Maka tidak sah solat jika ada najis ditanggung pada badan. Dahulukan hal membersihkan najis sebelum masuk bersuci samada berwudhuk atau mandi wajib.

    ReplyDelete
  180. Waalaikumussalam @anonymous (tanpa nama)

    Darah nyamuk yang tidak disengajakan itu dimaafkan sekiranya ada pada baju dalam solat. Tetapi jika disengajakan, hanya dimaafkan bila sedikit.

    ReplyDelete
  181. Salam.

    Harap ustaz dapat membantu kerana perkara ini buatkan saya was-was.

    Saya terpijak najis anjing (tiada anjing ketika itu tapi pernah nampak anjing di kawasan tersebut), awal2 niatkan nak samak so saya basuhkan kasut tu di tepi longkang luar rumah. Tapi masalahnya saya was2 kerana air percikan kena kaki saya. Namun, tak nampak pun ain najis tersebut kena kaki saya.

    Adakah berlaku perpindahan najis? Perlukah saya sertu?

    Last2 saya putuskan utk buang kasut itu so saya pegang dekat tempat yg xkena najis tu. Tapi of courselah kasut tu dah basah. But still, perlukah sertu?

    Perkara tersbut berlakau pada bulan Ramadhan...adakah ibadat saya selama ni sah?

    ReplyDelete
  182. assalamualaikum ustaz. sy nak tanya.
    sy ni ada gatal2 kat badan sy.so sy garu2 smpai pedih kulit sy tu.tempat yg gatal tu x keluar darah/nanah,cuma keluar cairan yg lembab je.tp sy jadi was2 kalu cairan tu sbnrnya najis sbb cecair tu mcm kekuningan dan berbau bila sy lap dgn tisu.bahagian yg gatal tu pulak sbnrnya agak tertutup sbb sy pakai seluar.so masalahnya bila sy berpeluh dkt tempat gatal tu sy takut najis tu berpindah sbbkan peluh tu.pulak tu tadi lps sy google sy jumpa jwpn mcm ni

    "Apabila cairan tersebut berbau atau berubah warnanya, maksudnya baunya tidak enak dan warnanya semisal menjadi kuning, maka cairan ini dihukumi najis, sebab diqiyaskan dengan muntah dan nanah yang dihukumi najis.Namun najisnya termasuk najis yang dima'fu (tidak wajib disucikan) apabila terkena badan dan pakaian, dengan syarat cairan tersebut tidak bercampur dengan najis lain, tidak berpindah tempat.lain dan keluar sendiri, bukan karena digaruk - garuk semisal. Apabila salah satu dari 2 syarat terakhir tak terpenuhi maka cairan tersebut hanya dima'fu apabila sedikit, jika sampai banyak maka harus disucikan sebelum sholat. Sedangkan apabila syarat pertama (tidak bercampur dengan najis lain) tak terpenuhi, semisal cairan itu bercampur dengan darah, maka dihukumi najis" dekat blog ni www.fikihkontemporer.com/2013/05/satus-hukum-cairan-yang-keluar-dari.html?m=

    sy harap sgt ustaz dpt bantu sy sbb sy dah mula was2 nim

    ReplyDelete
  183. Assalamualaikum ustaz,saya ad baca komen yg sama situasi dgn saya iaitu saya tak sengaja terbasuh baju yg berdarah dlm mesin basuh...dan brdsrkn komen ustaz,baju2 lain yg bercampur dgn baju trsebut suci ..tapi bagaimana jika darah masid ada di baju tersebut?adakah baju2 lain yg brcmpur tu tetap dikira suci?harap ustaz dpt membantu b

    ReplyDelete
  184. Terima kasih ustaz atas jawapan. Sy ada satu lg kemusykilan. Apa hukum air liur basi ya ustaz. Dan mcm mana nk tahu ianya dari perut? Biasanya sy perasan,apabila sy alami pecah bibir atau gusi(faktor cuaca) akan ada air liur dlm mulut apabila tidur. Itukah air liur basi? Maaf jika soalan agak menganggu ustaz dan rakan2 . Sy cube buat kajian. Ada yg mengatakan air liur yg ada dlm mulut itu adalah kerana kita berhenti menelan apabila tidur. Sb itu ia terkumpul.bagaimana ya ustaz.

    ReplyDelete
  185. Bagaimana nk menyucikan najis hukmi seperti kawasan ruang tamu yg dulunya ada bangkai cicak yg sudah kering. Bagaimana pula jika najis hukmi itu telah tersebar akibat kawasan itu orang lalu. Bantulah saya

    ReplyDelete
  186. Bagaimana nk menyucikan najis hukmi seperti kawasan ruang tamu yg dulunya ada bangkai cicak yg sudah kering. Bagaimana pula jika najis hukmi itu telah tersebar akibat kawasan itu orang lalu. Bantulah saya

    ReplyDelete
  187. Bagaimana nk menyucikan najis hukmi seperti kawasan ruang tamu yg dulunya ada bangkai cicak yg sudah kering. Bagaimana pula jika najis hukmi itu telah tersebar akibat kawasan itu orang lalu. Bantulah saya

    ReplyDelete
  188. Bagaimana nk menyucikan najis hukmi seperti kawasan ruang tamu yg dulunya ada bangkai cicak yg sudah kering. Bagaimana pula jika najis hukmi itu telah tersebar akibat kawasan itu orang lalu. Bantulah saya

    ReplyDelete
  189. assalamualaikum ustaz,

    saya ingin bertanya apakah hukum membasuh bekas makanan menggunakan mesin?

    ReplyDelete
  190. assalamualaikum ustaz,

    saya ingin bertanya apakah hukum membasuh bekas makanan menggunakan mesin?

    ReplyDelete
  191. assalamualaikum ustaz,

    saya ingin bertanya apakah hukum membasuh bekas makanan menggunakan mesin?

    ReplyDelete
  192. Assalamualaikum ustaz,
    saya nak tau kalau kaki kita terpijak najis hukmi dan kaki kita kering, lepas tu kita terpijak lantai lain pulak. Lantai lain yang kita terpijak tu dikira bernajis hukmi juga ke? kalau orang lain pijak lantai lain yang kita pijak tadi dan teru bejalan memijak tempat lain dia dikira terpijak najis hukmi jugak ke. Jadi lantai lain yang saya terpijak tu kena bersihkan juga ke? terima kasih banyak2 ya

    ReplyDelete
  193. @Aiman Masri:
    Bagaimana nk menyucikan najis hukmi seperti kawasan ruang tamu yg dulunya ada bangkai cicak yg sudah kering. Bagaimana pula jika najis hukmi itu telah tersebar akibat kawasan itu orang lalu. Bantulah saya

    Bangkai cicak @ tahi cicak yang sudah kering jika dapat dibuang bangkai @tahi tersebut tidaklah dikira hukmi disebabkan jelas bangkainya dapat dibersihkan tanpa menggunakan air. Yang jadi hukmi jika ianya cecair yang kering yang hilang ainnya, tapi masih ada sifat2 najis tersebut seperti bau dan warnanya. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  194. @miera tieka

    assalamualaikum ustaz,

    saya ingin bertanya apakah hukum membasuh bekas makanan menggunakan mesin?

    Membasuh najis memerlukan air yang mengalir. Tetapi jika yang bukan najis, tidaklah sampai perlukan air mengalir. Kalaupun kita basuh pinggan dengan air mustakmal, ianya dibolehkan, kerana air mustakmal itu ialah suci tetapi tidak boleh menyucikan najis. Tetapi sebaiknya agar bersih, maka bolehlah gunakan air yang mengalir terebut. Sama keadaannya dengan mesin. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  195. ahmad said...
    Terima kasih ustaz atas jawapan. Sy ada satu lg kemusykilan. Apa hukum air liur basi ya ustaz. Dan mcm mana nk tahu ianya dari perut? Biasanya sy perasan,apabila sy alami pecah bibir atau gusi(faktor cuaca) akan ada air liur dlm mulut apabila tidur. Itukah air liur basi?

    Air liur basi mestilah keluarnya daripada perut, warnanya kuning, berbau dan biasanya keluar setelah tidur yang lama. Jika tidur sekejap, itu taklah disebut air liur basi, tetapi air liur. Dlm kes yang luarbiasa, dlm kitab fekah ada menyebut, jika seorang yang terbiasa atau ada masalah penyakit hinggakan keluar air liur basi walau tidur sekejap, kemungkinan perkara ini boleh terjadi, dia ini dikatakan ada penyakit, dan air liurnya walaupun berbau dan daripada perut, tidak jadi najis, disebabkan sakit tadi dan kesukaran untuk mengawal@menjaganya. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  196. Anonymous said...
    Assalamualaikum ustaz,saya ad baca komen yg sama situasi dgn saya iaitu saya tak sengaja terbasuh baju yg berdarah dlm mesin basuh...dan brdsrkn komen ustaz,baju2 lain yg bercampur dgn baju trsebut suci ..tapi bagaimana jika darah masih ada di baju tersebut?adakah baju2 lain yg brcmpur tu tetap dikira suci?

    Untuk menjadi suci, kaedah fekahnya begini:
    Kenalah dihilangkan warna, bau & rasa. Tapi jika sukar dihilangkan setelah bersungguh2 menghilangkan, maka untuk warna & bau, kenalah dihilangkan salah satu antara dua itu, maka dikira sudah memadai. Jika tdk hilang kedua-duanya, dikira tdk memadai. Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  197. Assalamualaikum. Saya nak tanya. Kalau kita nampak anjing bergesel badan pada pekerja bengkel non muslim, kemudian pekerja tu masuk ke dalam kereta, saya tak perlu sertu kan? Sebab saya tak nampak pun bulu anjing tu tertinggal ke apa atas seat tu. tambahan pulak saya ada bela kucing. Jadi saya tak pasti itu bulu kucing atau anjing bila saya terjumpa atas pakaian saya. Sebab bulu kucing saya selalu gugur juga.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.