Thursday, December 27, 2007

Persoalan Ziarah Kubur

Timbul persoalan anda tentang ziarah kubur, hukumnya bagaimana?

Saya menjawab, bahawa ziarah kubur itu sunat bagi lelaki. Tiada sunat bagi perempuan dan dihukumkan makruh.

Anda berkata, jika makruh maka tiadalah bagi perempuan itu ziarah kubur.

Saya menjawab, dibolehkan ziarah oleh perempuan itu akan kubur nabi-nabi, sahabat dan wali-wali Allah. Yang itu sebagai mengambil berkat dan mendapat manfaat yang besar.

Anda berkata, bagaimana yang menghukumkan haram?

Saya menjawab, jadi haram bila perempuan itu pergi ke kubur dan meratap serta meraung. Juga jadi haram, dengan perginya perempuan itu boleh membawa fitnah. Bagaimana fitnah itu? Iaitu bila wajahnya yang cantik itu boleh menarik pandangan kaum lelaki. Juga, bilamana perginya dengan berhias, bercantik-cantik serta memakai bau-bauan.

Anda berkata, ada yang mengatakan haram berjalan di kuburan?

Saya menjawab, tidak begitu. Yang sebenarnya jadi haram, bila melepaskan hajat yakni buang air kecil atau besar di atas kuburan. Bahkan jadi haram, dengan sembahyang di atas kubur itu. Sekadar berjalan-jalan memijak atas kuburan tidaklah haram, tetapi makruh yang mendekati haram. Termasuk juga duduk-duduk atas kubur itu makruh.

Anda bertanya, apa yang baik-baik diperbuat oleh mereka yang menziarahi kuburan?

Saya menjawab, banyak yang baik-baik boleh dilakukan. Bila masuk di kawasan kuburan, sunat memberi salam kepada ahli kuburan. Kemudian, di atas kuburan itu, letakkan pelepah tamar atau seumpamanya dan jiruslah air. Kesemua itu memberi manfaat kepada si mati. Tersebut dalam banyak kitab yang bermazhabkan Syafie, sunat membaca apa-apa ayat daripada Al-Quran di kubur dan niatkanlah pahalanya kepada ahli kubur itu. Malah, aku bawakan di sini hadis, yang mana Rasulullah menyebut, “sesiapa masuk ke kubur lalu membaca surah Al-Ikhlas 11x dan dihadiahkan pahalanya kepada si mati, maka diberi pahala sebanyak bilangan pahala orang yang mati tersebut.” Juga, berdoalah di kubur itu untuk si mati, moga-moga ada manfaatnya kepada si mati.

Anda bertanya lagi, apakah ada hari tertentu yang dikhususkan menziarahi kuburan?

Saya menjawab, tiada hari tertentu yang dikhususkan untuknya. Tinggal lagi sebaik-baik hari itu ialah hari Jumaat. Juga hari-hari pada bulan Ramadhan, hari raya Aidil Fitri dan hari raya Aidil Adha.

Sekian.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.