Monday, August 30, 2010

Kekeliruan Dalam Niat

Sering berlaku di kalangan kita yang terkeliru antara lafaz niat dan niat itu sendiri. Lafaz niat ialah apa yang kita ucapkan, yang kita boleh dengar sendiri. Sedangkan niat itu adalah di dalam hati. Dibawakan beberapa contoh kekeliruan tersebut agar kita dapat fahami yang sebenarnya:

1. Lafaz niat puasa itu adalah "nawaitu saumaghadin...." seperti yang biasa diucapkan oleh kita bila selesai solat sunat terawih. Tapi yang itu hanya sunat sahaja, memang elok dilakukan. Namun perlu disertai dengan hak yang wajib, iaitu niat di dalam hati, bahawa kita hendak berpuasa fardhu Ramadhan pada esok hari kerana Allah.

2. Dalam mengeluarkan zakat, terutama di bulan puasa ini ialah zakat fitrah, maka satu daripada syarat sah zakat itu adalah niat. Makanya bila kita menyebut kepada amil, "inilah zakat fitrahku...", itu adalah lafaz yang sunat. Maka yang wajibnya ialah menyertakan niat dalam hati bahawa kita membayar zakat fitrah kita untuk tahun ini.

Seperkara lagi yang perlu disebutkan di sini ialah tentang membatalkan niat dalam ibadah. Maka dibawa contoh seperti berikut:

1. Membatalkan niat di dalam ibadah sembahyang, maka sembahyang otomatik jadi batal. Jika di dalam sembahyang, kita berniat untuk memberhentikan sembahyang atau keluar daripada sembahyang, maknanya kita tidak boleh teruskan sembahyang lagi. Sebab niat keluar daripada sembahyang itu membatalkan niat sembahyang yang kita lakukan di dalam takbiratul ihram.

2. Berbeza dengan sembahyang, membatalkan niat sewaktu di dalam puasa, tidak membatalkan puasa. Puasa hanya jadi batal bila kita melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa.

Sekian. Moga ada manfaatnya untuk kita bersama.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.